Auto van de zaak

Vooral ondernemers die veel onderweg zijn naar klanten en relaties, kiezen vaak voor een auto van de zaak. Niet alleen voor de zelfstandig ondernemer, een auto van de zaak voor de werknemer is ook mogelijk. Verder kan een zakelijke auto een hiervoor speciaal aangekochte auto zijn, een privé auto die als auto van de zaak wordt gebruikt of een lease auto van de zaak. Er gelden nogal wat (fiscale) regels waarmee rekening moet worden gehouden.

Auto van de zaak

<<< Terug naar glossary

Auto van de zaak wie mag er in rijden?

Er gelden geen wettelijke beperkingen op wie er in een auto van de zaak mogen rijden. Wel kunnen werkgevers of leasemaatschappijen een beperking opleggen voor een auto van de zaak voor een werknemer. Bijvoorbeeld een bepaling dat naast de werknemer, enkel de partner of kinderen vanaf een bepaalde leeftijd met de auto mogen rijden. Ook geldt vaak dat een voertuig niet verzekerd is als het voor andere (zakelijke) doeleinden gebruikt wordt dan opgegeven aan de verzekeraar.

Voordelen en nadelen van een auto van de zaak

Een zakelijke auto als secundaire arbeidsvoorwaarde is positief voor veel werknemers en ondernemers kunnen de kosten van een auto van de zaak als bedrijfskosten opvoeren. Maar naast voordelen zijn er ook wel nadelen te bedenken. Hieronder legt FleetGO de voordelen en nadelen uit van een auto van de zaak.

Voordelen auto van de zaak

Een auto van de zaak is voor werknemers erg prettig, omdat zij niet hoeven te investeren in de aanschaf van een eigen auto. Daarnaast is het volledig zorgeloos rondrijden, want in principe komen de kosten voor belasting, verzekering en onderhoud ten laste van de werkgever. Soms krijgt de werknemer een tankpas, waardoor ook brandstoffen bedrijfskosten zijn. Een zelfstandig ondernemer die zelf een auto voor zakelijk gebruik aanschaft moet hier nog wel in investeren, maar brengt de kosten ten laste van de zaak, voor zover deze ook zakelijk gemaakt worden. Ook de afschrijvingen mogen over meerdere jaren ten laste van de zaak worden gebracht. Om onder de hoge aanschafkosten uit komen, kan een ondernemer ook kiezen voor een leaseauto en ook deze kosten zijn aftrekbaar.

Nadelen auto van de zaak

Omdat een werknemer ook privé met een zakelijke auto mag rijden, wordt er een bijtelling auto van de zaak berekend. Dit bedrag verhoogt het salaris en dus wordt er een hogere loonbelasting geheven. Het kan ook zijn dat de werkgever een eigen bijdrage voor een auto van de zaak in mindering brengt. Dit wordt dan wel afgetrokken van de bijtelling, maar is wel een inhouding op het salaris voor de auto. Een werknemer heeft met een auto van de zaak geen recht op een reiskostenvergoeding. Bij veel zakelijke kilometers zou dit eventueel negatief kunnen uitpakken. Een ander nadeel, is dat bij een ontslag, de werknemer zonder auto zit. De auto wordt nooit eigendom van de werknemer.

Hoeveel mag u privé rijden met auto van de zaak?

Met een auto van de zaak privé rijden wordt veel gedaan. Volgens de regels van de Belangdienst, mag een auto die voor de zaak wordt gebruikt niet meer dan 500 privékilometers op jaarbasis afleggen. In de praktijk gaan de meeste bestuurders ruim over de 500 privékilometers. Dit staat de Belastingdienst toe, maar dan geldt er een bijtelling voor de auto van de zaak. Met andere woorden, met de auto van zaak privé rijden is nooit gratis.

Hoe werkt bijtelling auto van de zaak?

Iedere werknemer die een auto van de zaak privé rijdt, heeft de volgende keuze:

 • Maximaal 500 kilometer privé rijden en dit vastleggen in een kilometeradministratie.

 • Onbeperkte privékilometers rijden, maar dan een bijtelling auto van de zaak berekenen.

Werknemers die hun auto nauwelijks voor privédoeleinden gebruiken, doen er goed aan om een kilometeradministratie bij te houden. Een bijtelling voor de auto van de zaak berekenen is dan niet nodig, waardoor het salaris niet verhoogd wordt. Iedereen die van plan is om een auto van de zaak privé te gebruiken voor meer dan 500 kilometer, komt niet onder een bijtelling uit. De bijtelling voor de auto van de zaak is een percentage van de cataloguswaarde. Hoeveel de bijtelling is, is onder andere afhankelijk van hoe milieuvriendelijk de auto is. Voor auto’s die 0% uitstoot hebben, zoals volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s, geldt een lager bijtellingspercentage dan brandstofauto’s. Momenteel liggen de bijtellingspercentages tussen de 16 en 22%. Vanaf 2026 wordt er geen lager percentage meer berekend voor auto’s zonder uitstoot. De werkgever berekent de uiteindelijke bijtelling en telt dit bij het salaris op. Een eventuele eigen bijdrage voor de auto van de zaak wordt in mindering gebracht. Hierover betaalt de werknemer dan een extra bedrag aan loonbelasting.

Bereken uw bijtelling eenvoudig met onze calculator

Benieuwd naar hoeveel bijtelling u moet betalen? We hebben een calculator ontwikkeld waarmee u aan de hand van uw kenteken de bijtelling kan berekenen.

Auto van de zaak zonder bijtelling

Het is mogelijk om een auto van de zaak zonder bijtelling te rijden. Voorwaarde is dan dat hiermee op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé gereden wordt. Dit moet worden bijgehouden met een sluitende kilometeradministratie. De werknemer moet tevens een ‘Verklaring geen privégebruik auto‘ aanvragen. Samen met de rittenadministratie is dit het bewijs voor de werkgever dat een bijtelling berekenen niet nodig is. Een rittenadministratie bijhouden hoeft vandaag de dag niet veel werk meer te zijn. Er zijn slimme technische oplossingen die het werk uit handen nemen.


Automatisch Rittenregistratie Bijhouden?

Met rittenregistratie van FleetGO heeft u altijd een geldig bewijsmiddel richten de fiscus. Zo voorkomt u hoge boetes en naheffingen.

Voorkom boetes en naheffingen!

  • 100% Belastingproof!
  • Ruim 8.000 tevreden klanten gingen u voor
  • Maandelijks opzegbaar, u zit nergens aan vast
  • Nieuwste generatie hardware
  • Professionele installatie op locatie
  • Keurmerk Ritregistratiesystemen
  • 3 jaar garantie op locatie
  • Inclusief gratis App (IOS & Android)
  • Vanaf € 7,00 per maand!

Hoe zit het met een bijtelling voor een lease auto van de zaak?

Er is geen verschil in de regelgeving voor een bijtelling voor een lease auto van de zaak en een door de werkgever aangeschafte auto van de zaak. Ook het gebruik van een lease auto van de zaak ziet de fiscus als loon in natura en dan geldt er een bijtelling. Ondernemers mogen de leasekosten als bedrijfskosten opvoeren.

Een eenmanszaak en een auto van de zaak

ZZP’ers en zelfstandig ondernemers runnen meestal een eenmanszaak. Als ondernemer voor de inkomstenbelasting mag deze kiezen of de auto privé of zakelijk gebruikt wordt. Dit moet worden aangegeven bij de eerste aangifte inkomstenbelasting en is een eenmalige keuze. Een voordeel voor de keuze voor een auto van de zaak voor de belastingdienst, is dat alle kosten ten laste van de zaak komen. Denk aan afschrijvingen, onderhoud, motorrijtuigenbelasting, verzekering en onderhoud. De winst wordt hierdoor lager en hierdoor ook de te betalen winstbelasting. Kiest de ondernemer voor een privéauto, dan geldt er geen aftrek van kosten, maar mag er wel een kilometervergoeding ten laste van de zaak worden gebracht. Bij de keuze voor een zakelijke auto én meer dan 500 privékilometers, geldt er een bijtelling op de winst van de eenmanszaak. Dit betreft dezelfde bijtellingsregeling als voor een auto van de zaak voor werknemers.

Btw voor auto van de zaak

Ondernemers die btw mogen aftrekken, hebben net als bij de inkomstenbelasting, ook de keuze om de auto voor de btw als privé of als zakelijk aan te merken. Hierdoor is het mogelijk om de btw voor de auto van zaak voor alle autokosten af te trekken van de winstbelasting. Dit geldt natuurlijk niet als er wordt gekozen om de auto als privé te houden. De keuze zakelijk of privé voor de btw, hoeft niet overeen te komen met de keuze voor zakelijk of privé voor de inkomstenbelasting. Een ondernemer kan zelf kiezen wat hem/haar fiscaal het beste uitkomt.