De weggebruikers met een elektrische auto betalen tot 2025 geen wegenbelasting. Waar een elektrische auto duurder is dan een brandstof auto, is het op lange termijn gunstiger in kosten. De overheid geeft tot 2025 voordeel aan de elektrische auto’s die de weg op gaan. Hiermee wil de overheid duurzaam rijden stimuleren.
De wegenbelasting voor elektrische auto’s voor 2023
De wegenbelasting wordt ook wel de motorrijtuigenbelasting (MRB) genoemd en geldt voor iedereen die met een voertuig de weg op gaat. Tot en met 2024 zullen elektrische auto’s vrijgesteld worden van deze wegenbelasting. De vrijstelling voor wegenbelasting geldt alleen voor volledig elektrische auto’s. Naast de elektrische auto’s zijn er ook plug in hybrides met een Co2 uitstoot tot 50 gram per kilometer. De eigenaren van deze plug in hybrides betalen een halftarief.
Vrijstelling van registratiebelasting
Naast de motorrijtuigenbelasting wordt er ook registratiebelasting betaald, oftewel de BPM. De BPM wordt in Nederland bepaald aan de hand van de uitstoot van Co2. Hiervoor geldt, hoe hoger de uitstoot van Co2 van een auto, hoe hoger het BPM. Ook in dit geval komen eigenaren van een elektrische auto voordeliger uit. Tot en met 2024 worden elektrische auto’s vrijgesteld van de registratiebelasting. Vanaf 2025 zullen eigenaren van elektrische auto’s €350,- moeten betalen.
Kostenvoordeel bij elektrisch leasen
Zakelijke rijders van elektrische auto’s besparen door de lage bijtelling. Momenteel zit de bijtelling op elektrische auto’s op 16% met een cataloguswaarde tot €35.000,-. De bijtelling wordt bepaald door de cataloguswaarde en blijft hierbij 5 jaar staan. Zakelijke rijders die dit jaar nog een elektrische auto aanschaffen, profiteren de komende jaren nog van 16% bijtelling.
Zakelijke rijders die de elektrische auto alleen zakelijk gebruiken en niet meer dan 500 km per jaar rijden, zijn volledig vrijgesteld van bijtelling. In dit geval is het wel essentieel om rittenregistratie bij te houden.
Stimulering door regionale overheid
Niet alleen de landelijke overheid wil elektrisch rijden stimuleren. Ook de regionale overheid draagt bij aan de stimulatie van elektrische auto’s. Diverse regio’s en gemeenten in Nederland stellen subsidie beschikbaar wanneer inwoners elektrisch willen rijden. Op de website van de betreffende gemeente of regio is hier meer informatie te vinden over de subsidies voor elektrisch rijden.