Chauffeurspas tachograaf

Een digitale tachograaf gaat niet zonder een chauffeurspas. Oftewel; wie in een bus of truck met een tachograafplicht rijdt, heeft een chauffeurspas nodig om dit voertuig te mogen besturen. Deze persoonsgebonden kaart registreert specifieke data aan de hand waarvan gecontroleerd kan worden of de rij- en rijsttijden worden nageleefd.

Chauffeurspas Tachograaf

Wat is een chauffeurspas?

Een chauffeurspas is een pasje waarop (persoonsgebonden) informatie van de tachograaf wordt opgeslagen, zoals de kilometerstanden van het betreffende voertuig, de rijtijden, gereden afstanden en het soort rit. Aan de hand van deze informatie kan de Inspectie Leefomgeving (ILT) controleren of de bestuurder voldoet aan de rij- en rusttijdenregelgeving. Naast de chauffeurspas, is er ook een bedrijfskaart, controlekaart en werkplaatskaart, met ieder specifieke kenmerken en mogelijkheden.

Riskeer nooit meer een tachograaf boete

Start nu met het analyseren van uw tachograaf bestanden met de all-in-one tachograaf analyse tool van FleetGO. Mis nooit meer een overtreding.

Kansen om boetes te krijgen zijn groter dan ooit!

Invoeren in de tachograaf

Om uw chauffeurspas in te voeren, zet u uw voertuig eerst op ‘Contact’. Vervolgens plaatst u uw chauffeurspas in de tachograaf met de chip naar boven en de pijl naar voren. Sinds maart 2015 bent u verplicht om behalve rust- en rijtijden, ook werkgerelateerde activiteiten die u buiten het voertuig uitvoert, in de digitale tachograaf in te voeren. Denk aan het invoegen of voortzetten van een dienst. Deze activiteiten dient u handmatig toe te voegen via de tachograaf.

Chauffeurspas uitlezen

Aan de tachograafplicht zit een ‘subverplichting’ vast; u moet alle tachograafdata namelijk periodiek uitlezen, archiveren en de data vervolgens controleren op eventuele overtredingen. ‘Uitlezen’ houdt in dat u de data kopieert of downloadt en in de cloud (bekijk de FleetGO Cloud) of lokale server van een vestiging van uw werk- of opdrachtgever opslaat. Voor het uitlezen kunt u gebruikmaken van verschillende typen uitleesapparatuur. Een efficiënt, gebruiksvriendelijk en veilig middel voor het downloaden, analyseren en archiveren van de tachograafdata is de Remote Tacho Download van FleetGO. De geregistreerde rij- en rusttijden zijn hiermee volledig inzichtelijk, zowel voor de transporteigenaar als voor de controlerende instanties, zoals de ILT.

Chauffeurspas aanvragen, verlengen en kosten

Een chauffeurspas vraagt u digitaal aan. Ook het verlengen van uw chauffeurspas doet u digitaal. Ieder Europees land heeft een ‘eigen’ instantie waar chauffeurspassen kunnen worden aangevraagd, verlengd en betaald. In Nederland vraagt u de kaart via het via het online Kiwa Register.

Mag je rijden zonder chauffeurspas?

Wie een voertuig met een tachograaf bestuurt, is verplicht om een chauffeurspas te gebruiken. Rijden zonder een chauffeurspas is dus niet toegestaan en kan leiden tot een forse tachograaf boete. Omdat een pas persoonsgebonden is, is het gebruik van de pas van iemand anders eveneens niet toegestaan. In een uitzonderlijk geval kan de boete uitblijven, namelijk als de kaart onherstelbaar is beschadigd, defect of gestolen is. Dat neemt niet weg dat iedere bestuurder met tachograafplicht in het bezit moet zijn van een geldige en actuele chauffeurspas.

Chauffeurspas verlopen en toch rijden

Rijden met een verlopen chauffeurspas is niet toegestaan. Sterker nog; de tachograaf zal een verlopen pas niet accepteren en direct uitwerpen. Ten minste vijftien dagen voor de vervaldatum, moet u een nieuwe pas aanvragen. In de regel informeert de KIWA u tijdig over wanneer uw chauffeurspas is verlopen. Bewaar uw verlopen chauffeurspas nog wel minstens 28 dagen; bij een eventuele controle moet u deze kaart namelijk nog kunnen laten zien. Vergeet niet de chauffeurspas data op de oude kaart uit te lezen. Deze data moet minimaal 1 jaar opgeslagen worden.

Lees hier ook meer over de procedure bij het overgaan naar een nieuwe chauffeurspas.

BELANGRIJK: Dit is slechts een korte handleiding en er kunnen geen rechten worden verleend. Elke chauffeur of onderneming moet altijd vertrouwen op het volledige wettelijke document dat hier te vinden is: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2006/561/oj?locale=nl

Dit artikel is op 23-12-2019 voor het laatst bijgewerkt.