ESP

De meeste eigenaren van een auto weten helemaal niet wat een ESP is. Dit is best eigenaardig, omdat sinds 1 november 2014 een ESP systeem in iedere nieuwe auto in de Europese Unie verplicht is. Een systeem als ABS komt veel bestuurders wel bekend voor en veel mensen kunnen vertellen dat dit een beveiligingssysteem voor de auto is, dat voorkomt dat de wielen blokkeren. Zo is ook ESP een veiligheidssysteem voor de auto. Maar wat betekent ESP?

ESP

<<< Terug naar glossary

Wat is ESP?

De ESP betekenis staat voor Electronic Stability Program. Het is een veiligheidssysteem voor de auto dat veel ongelukken voorkomt. Kortweg gezegd zorgt een ESP systeem ervoor dat de bestuurder de controle over het stuur behoudt door middel van een korte maar krachtige remingreep op één van de wielen van de auto. Dit gebeurt op het moment dat de bestuurder de controle over stuur dreigt te verliezen en de auto dreigt te kantelen. ESP kan net op dat moment voorkomen dat er grote ongelukken ontstaan.

Andere benamingen voor ESP

Hoewel ESP (verplicht) gebruikt wordt, zijn er sommige autofabrikanten die het systeem van een andere naam voorzien. ESP staat dan ook wel eens bekend om de volgende afkortingen: DSTC, VSC, DSC en VSA. De benaming kan anders zijn, ieder systeem is hetzelfde en het hangt van de autofabrikant af welke naam ervoor gekozen wordt.

Wat doet het ESP systeem?

Het ESP systeem bestaat uit enkele onderdelen:
 • Aan ieder wiel een toerentalsensor
 • Een stuurhoeksensor
 • Meetapparatuur die de omwenteling van de wielen om zijn eigen as meet
 • Een ESP besturingsapparaat

De stuurhoeksensor meet tijdens het rijden voortdurend de sensoren aan de wielen of de stuurrichting hetzelfde is als de rijrichting van de auto. Dit wordt zelfs 25 maal per seconde gecontroleerd. Hierdoor checkt het ESP systeem direct als een auto bijvoorbeeld in de slip terechtkomt en de bestuur de auto niet meer onder controle heeft. Het systeem zal dan direct een remingreep uitvoeren op het toe te passen wiel, zodat de auto uit de slip raakt en de bestuurder het stuur weer goed over kan nemen. Bekende problemen als overstuur en onderstuur, worden automatisch door ESP in de auto gecorrigeerd.

De uitvinding en ontwikkeling van het ESP systeem

Het is zeker interessant om de uitvinding en ontwikkeling van ESP voor de auto te vermelden. Het systeem is uitgevonden door de Nederlandse ingenieur Anton van Zanten, toentertijd werkzaam bij Bosch. Zijn uitvinding werd in 1995 zonder hier publiciteit aan te geven, geïmplementeerd door Mercedes in de S-klasse. Totdat in 1997 Mercedes wereldnieuws werd, doordat hun nieuwste model, de A-klasse niet slaagde voor de elandtest. Sterker nog, tijdens het uitwijken viel de auto vol op de zijkant. De beelden werden wereldnieuws. Dit had voorkomen kunnen worden, want Mercedes had de oplossing in de vorm van ESP al in huis maar vond dit voor een kleiner model te duur. Toch is ook de A-klasse in 1999 noodgedwongen uitgevoerd met het ESP systeem. Enkele jaren later besloot de Europese Commissie dat alle nieuwe auto´s die vanaf 1 november 2014 goedkeuring voor de Europese markt aanvragen, voorzien moeten zijn van ESP.

ESP uitzetten: waarom?

De ESP uitzetten is een mogelijkheid tijdens het rijden. Doorgaans is dit geen slim idee, maar er kunnen situaties zijn dat dit wel handig is. Dit is vooral handig als de auto vastzit in de sneeuw of modder. Het systeem kan dan uitgezet worden en zal bij een bepaalt aantal km/u automatisch weer starten. Natuurlijk kan ook een ESP systeem getroffen worden door een defect en dan is het voor het comfort beter om het systeem uit te zetten totdat deze gerepareerd of gereset is.