Bandenlabel

Een bandenlabel is letterlijk een label dat op een nieuwe autoband wordt geplakt en informatie geeft over de milieu- en veiligheidsaspecten van een band. Door de informatie van het bandenlabel te lezen, kunnen kopers autobanden met elkaar vergelijken op deze verschillende aspecten en de juiste soort band kiezen. Een bandenlabel wordt (verplicht) aangebracht door de fabrikant, op alle nieuwe autobanden die zij op de markt brengen.

Bandenlabel

<<< Terug naar glossary

Over het bandenlabel

Het Europees bandenlabel is in 2012 ingevoerd door de Europese Unie. Een EU bandenlabel op nieuwe autobanden is daarom verplicht in alle aangesloten lidstaten. Vanaf 2012 tot 2021 geldt nog het oude EU bandenlabel. Bandenfabrikanten moeten op alle nieuwe autobanden vanaf mei 2021 een nieuw ontworpen Europees bandenlabel gebruiken. De belangrijkste reden voor de Europese Unie om het verplichte EU bandenlabel in te voeren, is om de verkeersveiligheid te verbeteren en de belasting voor het milieu door het verkeer te beperken. De consument kan nu zelf bepalen hoe het ervoor staat met de veiligheid en milieuvriendelijkheid van een autoband en zo een bewuste keuze maken.

Bandenlabel uitleg

Een bandenlabel lezen is niet moeilijk. Het ziet eruit als de bekende energielabels op witgoed of een energielabel voor een woonhuis. Een bandenlabel uitleg is daarnaast nog iets uitgebreider, met enkele extra pictogrammen. De belangrijkste punten die op een bandenlabel staan:

 • Brandstofefficiëntie

 • Grip op een nat wegdek

 • Geluidswaardering oftewel extern afrolgeluid

Eventueel is op het bandenlabel een winterbanden pictogram aanwezig in de vorm van een sneeuwvloksymbool. Uiteraard geldt dit alleen als het ook daadwerkelijk winterbanden of vierseizoenenbanden betreft.

Brandstofefficiëntie

Het brandstofverbruik op een bandenlabel is erg belangrijk. Het type autoband bepaalt voor ongeveer 20% het brandstofverbruik van een auto. Op het bandenlabel het brandstofverbruik berekenen, is één van de redenen voor het ontstaan van het label. Een fabrikant kan wel zeggen dat zijn autobanden zuinig zijn, maar in praktijk gold dit lang niet altijd. Door het werkelijke brandstofverbruik op het bandenlabel te zetten, moet de fabrikant eerlijk zijn. De brandstofefficiëntie wordt weergegeven vanaf klasse A tot E. Is de brandstofefficiëntie klasse A of B? Dan geldt dit als een zeer brandstofvriendelijke autoband waarmee zuinig rijden gegarandeerd is.

Grip op nat wegdek

Ook de grip op een nat wegdek wordt op een EU bandenlabel weergegeven in klassen vanaf A tot E. Zegt een brandstofefficiëntie alles over de milieuvriendelijkheid, dit gedeelte betreft de verkeersveiligheid. De klasse geeft aan hoe lang de remweg is van een autoband op een nat wegdek. Wordt de autoband in klasse A ingedeeld? Dan is de remweg ongeveer 30% korter dan bij een autoband die in klasse E is ingedeeld. In de praktijk komt dit neer op zo´n 18 meter kortere remweg bij een noodstop met 80 km/u.

Geluidswaardering

De geluidswaardering is het geluid dat een autoband extern maakt tijdens het rijden en dus hoorbaar is voor omstanders. Dit wordt simpelweg weergegeven met een symbool, waarbij het symbool een A, B of C bevat. Autobanden met klasse A zijn veel stiller dan klasse B of C. Bij klasse B of C ligt het aantal dB tussen de 72 en 77, terwijl dit bij klasse A 67 tot 71 dB is. Het lijkt een klein verschil, maar een minimaal verschil in dB maakt voor extern geluid zeer veel uit.

Is een bandenlabel voldoende voor een goede keuze?

In de basis kan de consument met een Europees bandenlabel een goede keuze maken, maar dan wel op basis van één van de drie factoren op het label. Toch wil de consument vaak nog meer weten, zoals de remweg op een droog wegdek, de mate van slijtage of hoe de autoband reageert bij aquaplaning. Deze zaken vermeldt een bandenlabel niet. Daarom blijft advies van een autobandenexpert nodig.