Trajectcontroles Nederland

Trajectcontroles zijn een veelvoorkomend verschijnsel in Nederland. Door de gemiddelde maximumsnelheid op meerdere trajecten te meten, probeert de overheid de verkeersveiligheid te verbeteren. Bovendien brengt dit systeem nog meer voordelen met zich mee. Hoe werken trajectcontroles eigenlijk en waar zijn er trajectcontroles in Nederland te vinden? Wat levert het op om trajectcontroles in te voeren? FleetGO geeft antwoord op al deze relevante vragen en verstrekt tevens een overzicht van alle trajectcontroles op N-wegen en hoofdsnelwegen.

Tachograaf controle

<<< Terug naar glossary

Wat zijn trajectcontroles?

Een trajectcontrole is een methode die door de Nederlandse overheid is ingesteld om de maximale snelheid op bepaalde trajecten te controleren. Hierbij wordt de gemiddelde snelheid bepaald tussen twee meetpunten. Dit gebeurt zeven dagen in de week en 24 uur per dag. Meestal bedraagt de maximale snelheid 80 of 100 kilometer per uur. Overschrijdt u de toegestane snelheid, dan riskeert u een boete vanuit de overheid. In veel meer Europese landen zijn trajectcontroles ingevoerd en dit heeft geresulteerd in een forse reducering van het aantal verkeersdoden.

Wat is het nut van trajectcontroles?

Trajectcontroles zijn dus ingevoerd voor een betere verkeersveiligheid. Daarnaast zorgen deze camerasystemen voor een betere doorstroming van het verkeer en is een lagere snelheid beter ook nog eens beter voor het milieu. Er wordt namelijk minder stikstof uitgestoten en dit draagt bij aan schonere lucht. Voor weggebruikers leveren trajectcontroles ook voordelen op. Het verkeersbeeld is namelijk overzichtelijker, omdat onderlinge snelheidsverschillen kleiner worden.

Hoe werken trajectcontroles?

Trajectcontroles werken met behulp van camera’s. Op meerdere punten worden camera’s ophangen die ieder voertuig controleren. De tijd tussen de twee meetpunten toont de gemiddelde snelheid van een automobilist. Bij het overschrijden van de toegestane maximale snelheid, krijgt een kentekenhouder een boete thuisgestuurd. Het effect van trajectcontroles is overigens anders dan bij flitspalen, want trajectcontroles dragen vooral bij aan een gelijkmatige verkeersstroom en een rustiger wegbeeld. In de buurt van flitspalen wordt er door weggebruikers vaak afgeremd en dan weer opgetrokken. Hier is bij trajectcontroles minder sprake van.

Trajectcontroles overzicht: waar zijn er trajectcontroles?

Trajectcontroles zijn te vinden op een elftal hoofdsnelwegen in Nederland:

  • A2 tussen knooppunt Holendrecht en Maarssen
  • A2/N2 tunnel Maastricht
  • A4 tussen Leidschendam en Zoeterwoude
  • A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep
  • A10 tussen Nieuwe Meer en Coentunnel
  • A12 Den Haag, tussen Den Haag centrum en Prins Clausplein
  • A12 Utrecht, hoofdrijbaan en parallelrijbaan ter hoogte van Galecopperbrug
  • A13 Overschie, tussen Berkel en Rodenrijs en Kleinpolderplein
  • A20 Rotterdam, tussen het Kleinpolderplein en het Terbregseplein
  • A58 tussen Bergen op Zoom en Roosendaal
  • N62 bij de Westerscheldetunnel

Zijn er trajectcontroles op provinciale wegen?

Behalve trajectcontroles op hoofdsnelwegen, worden er ook trajectcontroles op provinciale wegen uitgevoerd. Dit betreft een twintigtal N-wegen:

  • N706
  • N351
  • N381
  • N325
  • N787
  • N275
  • N564
  • N277
  • N270
  • N201
  • N205
  • tussen N207 en N232
  • N9
  • N260
  • N639
  • N333
  • N230
  • N414
  • N253
  • N256
  • N11

Staan trajectcontroles altijd aan?

Normaliter staan trajectcontroles altijd aan. In sommige situaties werken de camera’s niet en dit is voornamelijk het geval bij verkeerswerkzaamheden. Hoe dan ook, de pakkans bij trajectcontroles is honderd procent. Om die reden is het verstandig om u aan de maximumsnelheid te houden.

Bronnen: