1-minuutregel tachograaf

De 1-minuutregel voor voertuigen met een tachograaf; het lijkt een uitgelezen kans om iedere dag 30 tot 45 minuten aan extra rijtijd te winnen. Maar dat is het niet. Behalve dat het onwettig is, levert verkeerd gebruik van deze regel uiteindelijk niets op.

1-Minuutregel Tachograaf

Wat is de 1-minuutregel?

De 1-minuutregel is onderdeel van de Europese richtlijn 1266/2009 en heeft betrekking op de manier van afronden van de minuten, officieel de ‘kalenderminuten’ genoemd. Alle tachografen berekenen na een kalenderminuut welke activiteit over die kalenderminuut weggeschreven moet worden. De laatste minuut wordt weggeschreven conform het langste deel van de activiteit van dat moment.

NB Digitale tachografen van na 1 oktober 2011 berekenen de rijtijden op een andere manier dan digitale tachografen van vóór 1 oktober 2011.

Fabel: 30 tot 45 minuten langer rijden

‘Slim’ afronden van de rijminuten lijkt efficiënt; het biedt de mogelijkheid een wagen tijdens rust te verplaatsen, zonder dat de rust onderbroken wordt. Maar het verplaatsen van een voertuig binnen de rusttijd is niet toegestaan. Wie dat wel doet, maakt volgens de inspectie misbruik van de 1-minuutregel en wordt bij controle dan ook flink beboet. Trouwens; naast de ‘rustmodus’, registreert de tachograaf ook iedere beweging die het voertuig maakt. Daardoor kan eenvoudig worden gecontroleerd of een bestuurder het voertuig heeft gestart en gereden heeft tijdens zijn of haar rust. Slim afronden is dus niet zo slim als het lijkt.

Boetes voor verplaatsen voertuig

Een van de doelen van de invoering van de tachograaf is het waarborgen van de rij- en rusttijden van chauffeurs. Wie te weinig rust neemt, kan rekenen op een boete vanaf € 110,00 tot wel € 1.980,00 per dag. Tijdens rust mag een vrachtwagen niet worden verplaatst; gebeurt dat wel, dan is dat terug te zien aan de tachograafgegevens. Ook voor verplaatsing van de wagen tijdens rust kan een boete worden gegeven; het ILT (inspectie) markeert deze handeling namelijk als ‘misbruik’.

Waarom is de 1-minuutregel ingesteld?

De 1-minuut maatregel is ingevoerd om onredelijke en nadelige afrondingen te voorkomen voor ritten (distributie) waarbij vaak gestopt moet worden.

Remote Tacho Download

Tachograafdata downloaden; het kan volledig geautomatiseerd! Met de Remote Tacho Download hebt u altijd inzicht in uw tachograafdata. Hiermee is het handmatig downloaden van .ddd-bestanden verleden tijd. Waar uw voertuigen zich ook bevinden en wie ze ook bestuurt, alle bestanden worden binnen de wettelijke termijn automatisch op afstand gedownload en versleuteld (draadloos) verzonden naar een bestandsopslag, zoals een online platform. Vraag gerust een offerte aan!

BELANGRIJK: Dit is slechts een korte handleiding en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Elke chauffeur of onderneming moet altijd vertrouwen op het volledige wettelijke document dat hier te vinden is: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2006/561/oj?locale=nl

Dit artikel is op 06-12-2019 voor het laatst bijgewerkt.