Bandenslijtage

Bandenslijtage bij een auto is een logisch gegeven. Bij intensief gebruik van een auto zullen autobanden uiteraard eerder slijten dan bij minder intensief gebruik. Toch spelen er diverse factoren een rol bij bandenslijtage bij een auto. Gebruiksslijtage is vanzelfsprekend, ook als autobanden normaal gebruikt worden. Verkeerd gebruik, doorrijden met een te hoge of te lage spanning, slechte uitlijning of een combinatie van factoren, zijn zeker ook veelvoorkomende redenen van een snellere bandenslijtage dan normaal.

Bandenslijtage

<<< Terug naar glossary

Uitlijnen van de wielen

Een veel voorkomende oorzaak van bandenslijtage aan de buitenkant, is als de wielophanging uitgelijnd moet worden. Uitlijning ook wel sporing genoemd, is de hoek van de wielen instellen zoals is opgegeven door de autofabrikant. Dit kan soms nodig zijn, omdat de uitlijning flink kan afwijken en waardoor de banden vaak aan één zijde harder slijten dan de rest van de band. De uitlijning controleren is onder andere nodig:

 • Als er een stoeprand of een ander obstakel op de weg geraakt is.

 • Banden slijten abnormaal snel.

 • Problemen bij het stuurgedrag van de auto.

 • Bij montage van een nieuwe set banden.

 • Onderdelen van de ophangen zijn vervangen.

Het belangrijkste waar bij de uitlijning op gelet wordt, zijn de uitspoor bij bandenslijtage en de bandenslijtage bij toespoor. Toespoor en uitspoor geven de richting aan waarin de banden uit elkaar lopen.

Remote TPMS

Voorkom storingen door perfecte controle over uw bandenspanning te houden. Voorkom lekke banden en bespaar op brandstof.

Verleng de levensduur van uw banden

Uitspoor bandenslijtage

Is er door uitspoor bandenslijtage? Dan houdt dit in dat de achterzijden van de banden op dezelfde as dichter bij elkaar liggen. Het gevolg hiervan, is dat de binnenste randen van het loopvlak sterker slijten dan andere delen van de band.

Bandenslijtage bij toespoor

Bij bandenslijtage bij toespoor is het omgekeerde van toepassing. De voorzijden van de banden op dezelfde as liggen dichter bij elkaar. Hierdoor slijten de buitenste randen van het loopvlak veel sneller.

Bandenslijtage door te hoge of te lage bandenspanning

Iedere autobezitter dient met enige regelmaat de banden van extra lucht te voorzien. Uit een autoband ontsnapt na verloop van tijd altijd lucht en hierdoor kan de bandenspanning te laag worden. Dit heeft altijd effect op de mate van slijtage. In principe is het niet de vraag ‘bij welke snelheid heeft te lage bandenspanning invloed op de bandenslijtage’. Bij geen enkele snelheid is een te lage of te hoge bandenspanning gewenst. Niet alleen vanwege een snellere slijtage, maar vooral vanwege de veiligheid. Moderne auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met een Tyre Pressure Monitoring System (TPMS). Hierdoor wordt de bestuurder gewaarschuwd wanneer het tijd wordt om de banden op te pompen.

Bandenslijtage controleren

Om veilig blijven te rijden, is regelmatig de bandenslijtage meten noodzakelijk. Bij een APK keuring wordt de bandenslijtage in mm gemeten, oftewel het bandenprofiel. Wanneer het profiel teveel is versleten, wordt de band afgekeurd. De profieldiepte van een nieuwe band is gemiddeld 8 tot 9 millimeter. Bij bandenslijtage worden de mm minder en een minimale profieldiepte van 1.6 tot 1.8 is zeker nodig om nog veilig te blijven doorrijden. Onder deze profieldiepte moet een band vervangen worden om ongelukken te voorkomen. De meeste moderne en goede autobanden zijn voorzien van een bandenslijtage indicator. Een bandenslijtage indicator zijn markeringen op de autoband, zodat gemakkelijk te zien is hoe het er met een bandenprofiel voorstaat.

Bandenslijtage elektrische auto

De bandenslijtage van een elektrische auto gaat sneller dan bij een conventionele auto. Dit ligt aan het zware gewicht van het accupakket van een elektrische auto, maar ook dat er een directere koppeling is met de motor. Dit is de reden dat de banden van een elektrische auto aan andere eisen moeten voldoen dan de banden van een auto met een brandstofmotor. Deze banden zouden onder een elektrische auto veel te snel slijten.