Covid-19 heeft veel invloed op ons dagelijks leven, zowel zakelijk als privé. We werken meer vanuit huis en rijden dus minder met de auto naar kantoor. Ook vakantieritten en andere privéritten nemen in aantal af. Kortom, ons rijgedrag verandert aanzienlijk. Is het dan nog wel interessant om in een zakelijke leaseauto met bijtelling te rijden? Of is rittenregistratie een betere (of tijdelijke) optie?
Eerst weer even de basisrichtlijnen: wanneer betaal je ook alweer bijtelling? Wie in een auto van de zaak rijdt en daarnaast per kalenderjaar meer dan 500 privékilometers maakt, moet bijtelling betalen. De hoogte van die bijtelling is afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto, de uitgiftedatum van het kenteken en de hoeveelheid CO2-uitstoot. Wil je geen bijtelling betalen, dan moet je de Belastingdienst kunnen aantonen dat je niet meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden rijdt.
Rittenregistratie als bewijs
De verwachting is dat Covid-19 ons nog een flinke periode in de greep houdt. Dat betekent dus dat u ook in 2021 waarschijnlijk minder zakelijke en privékilometers maakt dan voor de corona-uitbraak. Door deze afname is een leaseauto met bijtelling mogelijk niet meer interessant voor u. Het kan goedkoper zijn om de bijtelling te laten vervallen en voor privéritten bijvoorbeeld in een eigen auto te rijden. Ook kunt u ervoor kiezen om voor een autovakantie (mocht dat weer normaal kunnen…) een auto te huren. Om geen bijtelling te hoeven betalen, moet u wel aantonen dat u niet meer dan 500 privékilometer per kalenderjaar rijdt. Dit bewijst u door een sluitende rittenregistratie te overleggen aan de Belastingdienst. Deze registratie mag handmatig zijn, of automatisch. Automatische rittenregistratie is het meest efficiënt en betrouwbaar.
Verzuim- of vergrijpboete
Het bijhouden van een rittenregistratie is allesbehalve voor de vorm. Wie geen sluitende rittenregistratie kan tonen aan de Belastingdienst, kan namelijk een forse boete verwachten. Op onvolledige of foutieve registraties staat bijvoorbeeld een verzuimboete van € 4.920,00 plús de niet betaalde bijtelling van maximaal vijf jaar. Een vergrijpboete, waarvan sprake is als privégebruik van de auto met opzet of door grove schuld niet tot het loon is berekend, is mogelijk nóg hoger. Genoeg reden dus om een nauwkeurige rittenregistratie bij te houden! Daarmee bespaart u een hoop rompslomp en weet u zéker dat u aan de gestelde regelgeving voldoet.