Boetes tachograaf

Het overtreden van de rij-en rusttijdenwet wordt flink beboet. Misbruik of verkeerd gebruik van de tachograaf wordt eveneens bestraft met forse boetes. Helaas worden er nog veel overtredingen begaan. Soms bewust, maar ook heel vaak onbewust. Bij een reguliere controle kan de totale boetelast snel oplopen tot vele duizenden euro’s. Hieronder een overzicht van de mogelijke overtredingen en bijbehorende boetes.

Boetes tachograaf

Voorkom boetes met een automatische tacho download

De boetes zijn vrij hoog en er wordt streng gecontroleerd op misbruik. Het is dus van groot belang om serieus om te gaan met de digitale tachograaf en de bestuurderskaart. Doordat FleetGO het uitlezen van zowel het massageheugen en de bestuurderskaart verzorgd, hoeft u zich hier niet druk meer om te maken. Ook de bewaarplicht van twee jaar wordt volledig door FleetGO verzorgd.

Lees hier meer over Remote Tacho Download.

Nooit meer handmatig uw bestanden downloaden

Start nu met het op afstand downloaden van uw tachograaf bestanden met de tachograaf uitleestool van FleetGO. Zo hoeft u niet meer fysiek uw bestanden te downloaden.

Wacht niet langer, besteed uw tijd nuttig!

Boetes tachograaf: omschrijving + hoogte

Omschrijving overtredingHoogte boete
Het niet bewaren van een deugdelijke registratie voor de duur van 52 weken per chauffeur per dag (daarom dus regelmatig uitlezen!).€4400,-
Het niet op tijd uitlezen en overbrengen van geregistreerde gegevens naar de vestiging van de werkgever.€1100,-
Het niet op tijd uitlezen en overbrengen van geregistreerde gegevens naar de vestiging van de werkgever.€1100,-
Misbruik maken van de tachograaf / het controlemiddel.€1320,- (werkgever)/
€440,- (werknemer)
Het niet gebruik maken van een bestuurderskaart.€1100,-
Het niet bij zich hebben van de bestuurderskaart indien die is afgegeven aan de bestuurder (dus bij gebruik analoge tachograaf maar wel in het bezit van een digitale bestuurderskaart moet men deze bij zich hebben).€550,-
Het gebruik maken van andere bestuurderskaart dan eigenlijke bestuurder, kans dat oneigenlijke kaart in beslag wordt genomen en vernietigd wordt en aanvraag nieuwe kaart zeer moeilijk wordt i.v.m. fraude. Dus ook geen bestuurderskaart in het voertuig laten liggen tijdens ziekte, vakantie of voorladen van de auto want bij controle kan dit aanleiding zijn voor mogelijke fraude (bestuurderskaart is persoonsgebonden dus houd deze ook bij je).€1100,-
Het niet zorgdragen voor dat de bestuurderskaart in de juiste lezer wordt aangebracht (bestuurderskaart altijd in sleuf 1) bij dubbele bemanning 2e chauffeur in sleuf 2 maar bij het wisselen van plaats ook allebei afmelden en kaarten wisselen dus de rijdende bestuurder heeft altijd zijn kaart in sleuf 1.€1100,-
Als er op verzoek geen print gemaakt kan worden omdat er niet voldoende printerpapier aanwezig is.€220,-
Gebruik van vuile of beschadigde bestuurderskaart.€220,-
Het voortijdig uit het apparaat nemen van de bestuurderskaart.€220,-
Bij verlies of diefstal geen melding kunnen overleggen.€220,-
Het niet zorgdragen voor handmatige invoer in het controle apparaat bij verlies of diefstal of defecte bestuurderskaart (achterkant printstrook invullen).€220,-
Foutief gebruik van tachograafstatus (niet omzetten van status in rijden).€220,-
Overschrijding rijuren.€110, – tot €1100,-
Vanaf 20 rijuren op 1 dag.€1320 + €110 per uur daarboven
Overschrijding tweewekelijkse rijtijd.€110,- per uur
Dagelijkse rust tekort.€110,- tot €1980,-
Wekelijkse rust tekort.€110,- per uur

Voor een volledig overzicht van alle overtredingen en bijbehorende boetes op wetten.nl.

Werkgever verplicht chauffeurs te wijzen op overtredingen

Naast het feit dat chauffeurs zelf voor een groot deel van de overtredingen verantwoordelijk zijn, bent u als werkgever ook verplicht om uw chauffeurs te wijzen op de gemaakte overtredingen. Hiervoor dient u de tachograafbestanden van zowel het massageheugen als de chauffeurskaart analyseren. Lees hier meer over onze oplossingen voor tachograaf analyse.

Voor meer informatie over de wetgeving en de controlerende instantie zie: Inspectie Leefomgeving en Transport

BELANGRIJK: Dit is slechts een korte handleiding en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Elke chauffeur of onderneming moet altijd vertrouwen op het volledige wettelijke document dat hier te vinden is: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2006/561/oj?locale=nl

Dit artikel is op 06-12-2019 voor het laatst bijgewerkt.