Vanaf 1 januari 2025 mogen steden zero-emissiezones instellen. Deze nieuwe regeling heeft veel invloed op verschillende ondernemers, voornamelijk binnen het goederentransport. Binnen deze zones zijn bestelbussen en vrachtauto’s niet meer welkom wanneer zij CO2-uitstoot veroorzaken. Dit heeft als doel om de leefbaarheid en luchtkwaliteit in deze zones te verbeteren. Inmiddels hebben 29 gemeenten al de intentie uitgesproken om een zero-emissiezone te creëren, maar mogelijk volgen er nog meer.
Vervoert u goederen met een bestelwagen of vrachtauto? Dan is de kans groot dat deze nieuwe zero-emissiezones impact gaan hebben op uw bedrijfsvoering. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te zijn van deze regelgeving en eventuele overgangsregelingen waar u gebruik van kunt maken. Hier vindt u de antwoorden die u zoekt.
Zero-emissiezones Nederland
In welke steden in Nederland komt er een zero emissie zone? Op dit moment hebben de volgende steden aangegeven dat zij in de loop van 2025 deze zone in zullen stellen:
- Amersfoort
- Amsterdam
- Apeldoorn
- Assen
- Delft
- Den Haag
- Deventer
- Eindhoven
- Enschede
- Gouda
- Groningen
- Haarlem
- Den Bosch
- Leiden
- Maastricht
- Nijmegen
- Rotterdam
- Tilburg
- Utrecht
- Zwolle
Daarnaast zijn er steden die ook het plan hebben om een zero emissie zone in te stellen, maar die nog geen concrete datum hebben of voor een later tijdstip kiezen:
- Almere
- Alphen aan den Rijn
- Arnhem
- Dordrecht
- Ede
- Hilversum
- Hoorn
- Schiphol
- Zaanstad
Het streven is om uiteindelijk in 30 tot 40 Nederlandse steden een zero emissie zone in te stellen. Er zullen dus nog meer steden volgen.
Zero-emissiezones 2025
Wat betekent de invoering van zero-emissiezones, ook wel ZE-zones genoemd, voor u als ondernemer? Op de lange termijn houdt deze regeling in dat uw wagenpark uit emissievrije voertuigen moet bestaan. Investeert u niet in emissievrije voertuigen? Dan krijgt u uiteindelijk geen toegang meer tot een zero-emissiezone.
Deze overstap kan ook verdere gevolgen hebben. Kiest u bijvoorbeeld voor een wagenpark met elektrische voertuigen? Dan zult u ook voldoende laadpalen op uw terrein moeten plaatsen. Het vervangen van uw huidige wagenpark is bovendien kostbaar, vooral wanneer u op dit moment relatief nieuwe bedrijfsauto’s heeft.
Gelukkig zijn er voor ondernemers ook subsidies verkrijgbaar die het verduurzamen van uw wagenpark voordeliger maken. Zo is er de SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s), waarmee u maximaal € 5.000,- kunt terugkrijgen wanneer u aan bepaalde voorwaarden voldoet. Ook de AanZET-subsidie maakt de aanschaf van emissieloze vrachtwagens aantrekkelijker. U krijgt dan een bepaald percentage vergoed.
Zero emissie stadslogistiek
Hebben we het over zero emissie zones, dan hebben we het over zero emissie stadslogistiek, ook wel bekend als ZES. De overgang naar een zero-emissiezone is namelijk een grote onderneming, niet alleen voor bedrijven, maar voor de hele binnenstad. Met de juiste stadslogistiek is het mogelijk om deze overgang in goede banen te leiden.
Zo zijn steden verplicht om vier jaar vooraf een zero emissie zone aan te kondigen. Hierdoor kunnen ondernemers inschatten of deze verandering invloed heeft op hun bedrijfsvoering. Steden als Rotterdam gaan ook rond de tafel zitten met bedrijven die zich bezighouden met verduurzaming. Zo kunnen zij meedenken over deze transitie en aanwijzen welke delen wel of niet binnen de zone moeten vallen. Zo kiezen bepaalde steden ervoor om zogenaamde hubs te bewaren die niet zero emissie zijn. Dit maakt goederentransport van en naar de stad eenvoudiger, waardoor de regeling minder impact heeft op ondernemers.
Zero emissie voertuigen
In de regel moeten alle nieuwe bestelwagens en vrachtauto’s in 2025 emissievrij zijn. Maar hoe zit dat met bestaande bedrijfsvoertuigen? Hier gelden de volgende regels voor:
- Bestelauto Euro 5: toegang tot 1 januari 2027
- Bestelauto Euro 6: toegang tot 1 januari 2028
- Vrachtwagen Euro 6 (bakwagen of laadwagen) die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud is: toegang tot 1 januari 2030
- Vrachtwagen Euro 6 (trekker) die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud is: toegang tot 1 januari 2030
Zero emissie busvervoer
De zero-emissiezones hebben invloed op vrachtverkeer, maar hoe zit het met bussen? Volgens het Bestuursakkoord Zero Emissie Bus moeten alle nieuwe bussen in 2025 emissievrij zijn. Vervolgens hebben bedrijven nog 5 jaar de tijd om de rest van hun wagenpark emissievrij te krijgen. Het streven is namelijk om in 2030 een volledig emissievrij busnetwerk te hebben.
Overgangsregeling zero emissie zone
De instelling van deze zero-emissiezones is een grote onderneming, zowel voor steden als voor ondernemers. Daarom is er een overgangsregeling getroffen. Deze houdt in dat auto’s uit het bestaande wagenpark nog enkele jaren toegang hebben tot een zero-emissiezone, ook wanneer zij niet aan de voorwaarden voldoen. Bovendien moeten steden minstens vier jaar vooraf aankondigen wanneer zij een ZE-zone instellen. Zo kunnen lokale ondernemers zich voorbereiden op de overgang.
Veelgestelde vragen
Een zero-emissie voertuig stoot helemaal geen schadelijke stoffen uit. Deze voertuigen rijden in de regel dus op elektriciteit of waterstof. Zuinige dieselauto’s stoten nog wel schadelijke stoffen uit en zijn dus niet zero-emissie.
Zero emissie draait om uitlaatgassen van voertuigen. Deze zijn schadelijk voor de luchtkwaliteit. Daarom kennen veel steden sinds een paar jaar milieuzones, waar deze uitstoot beperkt moet blijven. Zero emissie zones staan helemaal geen schadelijke uitstoot meer toe van vrachtverkeer.
Een zero emission zone is een plek (in de regel een stadskern met omliggende wijken) waar bestel- en vrachtauto’s niet welkom zijn wanneer zij schadelijke stoffen uitstoten. Het bevoorraden van winkels en ander vrachtverkeer moet hier dus op een schone manier gebeuren.
Enkele grote steden hebben aangegeven om (deels) zero emissie te willen worden. Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Den Bosch, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam en Utrecht zijn daar voorbeelden van. Het grootste deel is vanaf 1 januari 2025 emissievrij.
Naast de grote steden zijn er ook kleinere gemeenten die aan een emissievrije toekomst werken. Ede, Hoorn, Zaanstad en Deventer vallen daaronder. In totaal zijn er op dit moment 29 gemeenten die de intentie hebben om een emissievrije zone in te stellen, maar dit aantal kan nog toenemen.
Zero emissie zones worden ingesteld om de CO2-uitstoot in bepaalde steden te verminderen. Dat moet de leefbaarheid en de luchtkwaliteit van deze steden verbeteren. Inwoners genieten van minder overlast en een gezondere leefomgeving.