WMS Software
Til uw voorraadbeheer naar nieuwe hoogtes met FleetGO’s WMS Software. Onze innovatieve oplossing is ontworpen om de operaties binnen uw warenhuis en omtrent voorraadbeheer te stroomlijnen. Zo optimaliseren we de efficiëntie en precisie van uw magazijn.
WMS Voorraadbeheer Software
Onze FleetGO voorraadbeheer software (WMS) is een krachtige, complete en extreem flexibele oplossing die u live inzicht en controle biedt over uw inventaris. Deze tool stelt bedrijven in staat om efficient hun voorraad bij te houden, order picking en verzending te stroomlijnen en efficiëntie binnen uw warenhuis te optimaliseren.
WMS van FleetGO wordt gebruikt in Europa’s grootste warenhuizen en heeft keer op keer laten zien dat deze tool onmisbaar is: de ideale oplossing voor uw al uw logistieke operaties. Ons platform kenmerkt zich niet alleen door de efficiëntie en optimalisatie, maar ook door de enorme acceptatie door onze klanten dankzij het gemak in het dagelijks gebruik.
De ultieme voorraadbeheer tool, voor iedere situatie
Ongeacht de grootte of complexiteit van uw magazijn, past ons WMS zich aan aan uw behoeften en biedt het een zeer aanpasbaar platform dat meegroeit met uw bedrijf. Of u nu kosten wilt verlagen, de productiviteit wilt verhogen, de klantenservice wilt verbeteren, of dit alles tegelijk, ons voorraadbeheersysteem is dé tool die u nodig heeft.
WMS Software voordelen
Lagere kosten
Door minder tekorten.
Tijd besparen
Door geoptimaliseerde processen.
Verhoogde inventariszekerheid
Door betere opslagopties.
Verlaagde overschotten
Van individuele items.
Verhoogde efficiëntie
Door een vooruitkijkende blik.
Verhoogde productiviteit
Door papierloze order picking.
Complete transparantie
Over de werkzaamheden in het warenhuis.
Garantie van kwaliteit
Door volledige documentatie.
Optimale personeelsplanning
Door betere utilisatie.
Kortere trainingsperiode
Voor personeel.
Coördinatie van werknemers
Dankzij controle station.
Meer blije werknemers
en klanten.
We zijn meer dan software developers, we zijn warenhuis experts!
Bij FleetGO zijn we meer dan alleen softwareontwikkelaars. We zijn vakmensen uit de branche met diepgewortelde kennis en expertise op het gebied van magazijnbeheer. Onze ervaring strekt zich uit voorbij het digitale domein, tot in het hart van het magazijn – de plek waar het echte werk plaatsvindt.
Wij begrijpen de details van magazijnoperaties, de unieke uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd, en de hoge eisen die aan bedrijven in de sector worden gesteld. Ons begrip van magazijnlogistiek is niet alleen theoretisch, maar diep geworteld in praktijkervaring. We hebben met eigen ogen vernomen welke impact efficiënt magazijnbeheer kan hebben en hebben ons compleet gewijd aan het helpen van bedrijven om dit potentieel te realiseren.
WMS Software functionaliteit overzicht
Geen warenhuis is hetzelfde dus ons WMS is gebouwd om flexibel te zijn en zich te kunnen aanpassen aan elke situatie. Hieronder hebben we voor u een aantal van de meest belangrijke functionaliteiten uitgelegd:
Core features
- Warenhuis indeling
- Inventaris management
- Master data management
- Transport management
- Ontvangen goederen
- Verzonden goederen
- Interne processen
Indeling in zones
Indeling naar opslaggebieden
Om de magazijnprocessen te controleren, wordt het magazijn onderverdeeld in verschillende opslaggebieden. De toewijzing van de opslag-, ophaal- en pickgebieden gebeurt per opslagplaats.
Rij-plaats-compartimentformaat
Dit maakt een driedimensionale mapping van een opslagplaats mogelijk. De definitie van het rij-plaats-compartimentformaat is essentieel voor flexibiliteit bij magazijnconversies of -uitbreidingen en bepalend voor de oriëntatie in het magazijn.
Kenmerken van de opslagplaats
Aan elke opslagplaats kunnen verschillende kenmerken worden toegewezen (bijvoorbeeld fysiek opslagblok, bezet/niet bezet, capaciteits- en capaciteitsbewaking, ABC-zone, enz.).
Magazijnmodellering
De opslagplaatsen worden aangemaakt in het voorraadinformatieprogramma. Door verschillende kenmerken toe te wijzen, wordt de plattegrond van het magazijn gemapt volgens de fysieke vereisten en de beoogde optimalisaties in het magazijn.
PraMag kan elk aantal locaties van een bedrijf in kaart brengen. Daarbij kan elke locatie worden gemapt volgens zijn individuele logische of fysieke organisatie-eenheden, zoals
Magazijntypes
Palletmagazijn, hoogbouwmagazijn, kleingoedmagazijn, blokmagazijn, open magazijn.
Opslaggebieden
Ook magazijnsubgebieden, opslagplaatsen, activiteitsgebieden (werkgebieden, transportgebieden, pickgebieden, en nog veel meer) kunnen worden geconfigureerd. Samen met een eenvoudige magazijnconfiguratie en hoge aanpassingsflexibiliteit (vooral tijdens live-operatie), zorgen we voor het best mogelijke locatiebeheer en een hoge praktische bruikbaarheid in het dagelijks leven.
Voorraadbeheer omvat functionaliteiten en methoden voor het beheren en vinden van dezelfde en verschillende voorraadniveaus. Met PraMag beheer je:
- Voorraadbeheer nauwkeurig tot op de opslaglocatie
- Voorraadbeheer op basis van voorraadafscheidende kenmerken.
Batch, houdbaarheidsdatum, versie, quotum, blokkeringsindicator - Voorraadbeheer op basis van voorraadtype
vrij, geblokkeerd, kwaliteitsgeblokkeerd - Gebruik van strategieën
Strategieën voor opslag, strategieën voor voorraadoverdracht, strategieën voor voorraadopname en strategieën voor voorraadreservering op basis van een breed scala aan instelbare parameters - Boekingsgeschiedenis
Alle goederen- en TM-bewegingen binnen een magazijn kunnen worden gevolgd met een breed scala aan informatie - Opslag
Chaotisch opslaan (vrije keuze van opslaglocatie door het systeem), opslaan met vaste locaties - Afdrukken van artikel- en opslagplaatslabels
- Verschillende opslagopties voor enkelvoudige artikelen of gemengde ladingdragers
- Digitaal magazijnplattegrond en padennetwerk
Het zogenaamde “route netwerk double play” wordt gebruikt om routes te optimaliseren en onnodige reizen te vermijden.
Met masterdatamanagement worden de basisgegevens die lange tijd geldig blijven en relevant zijn voor de werking van een magazijn in kaart gebracht en onderhouden. Masterdata kunnen van toepassing zijn op één locatie, evenals op alle locaties.
In PraMag kunnen alle belangrijke masterdata-objecten, zoals klanten, leveranciers (klanten, beheerders), transportmiddelen, vestigingen en personeel, worden beheerd. Naast gegevensuitwisseling via interfaces is het ook mogelijk om gegevens onafhankelijk van een interface te creëren en te onderhouden.
Artikel masterdata
- Basisgegevens
- Artikelomschrijving, EAN, gewicht, afmetingen, resterende houdbaarheid, voorraadafscheidende kenmerken zoals BBD, batch, versie, quotum, enz.
- Magazijn-specifieke (vestigingsgerelateerde) gegevens
Strategieën, overlevering toleranties, classificatie ABC-gebieden, enz.
Masterdata van vervoersmiddelen
Beheer van alle gangbare TM-typen
- bijv. pallet, doos, container, lade, karton, corlette en nog veel meer incl. afmetingen
- Rekeningbeheer
Laden/lossen klant, magazijn, expediteur, etc.
Vestigingen
- Mogelijkheid voor meerdere magazijnen, instellingen voor resthoeveelheid telling, enz.
Klant masterdata
- Klanten
- Cliënten
- Manager
- Magazijn
- Leveranciers
Gebruikersbeheer
- Gebruikersautorisatie
Toewijzing van een ID en individuele rechten - Rolbeheer
Autorisaties worden verleend via toewijzing aan een rol. Rollen vergemakkelijken de grootschalige toewijzing van autorisaties voor een groot aantal medewerkers.
In PraMag wordt het transportbeheer uitgevoerd door
- Bepaling van heftruckgroepen
Koppeling van heftruckgroepen en werkgebieden en opslag van verdere parameters die belangrijk zijn voor het transport (volle pallettransporten, volgorde/prioriteit van te verwerken werkgebieden, enz.) - Definitie van werkgebieden
Overweging van faseplaatsen.
Transport van A naar B via G
In PraMag maken we onderscheid tussen - Herplaatsen
verplaatsen van een laadeenheid (LGT) vanaf een bronlocatie naar een bestemmingslocatie - Herinrichting
Breng een gedeeltelijke hoeveelheid van een artikel over van de ene LGT naar een andere LGT
Goederenontvangst (GR) is het gebied waar goederen fysiek worden ontvangen, gecontroleerd, geregistreerd en opgeslagen, en is daarom een van de belangrijkste processen in een magazijn. Het moet met grote zorg worden behandeld, omdat elke fout later leidt tot problemen en onnodig extra werk in een van de daaropvolgende magazijnprocessen. In PraMag ziet het proces er in principe als volgt uit:
- Notificatie
Bestellingen kunnen handmatig of automatisch worden aangemaakt en verwerkt in PraMag (indien de gegevens worden overgedragen via een SST vanuit het upstream ERP-systeem). - Orderposities
worden aangemaakt als aangemelde voorraad (virtuele voorraad). - Overname
De goederen worden ontvangen via scan met de MDE; werkelijke voorraden worden vergeleken met de aangemelde voorraad en geboekt naar een GR-locatie. - Deconsolidatie
Indien nodig vindt deconsolidatie plaats vóór de overname. - Kwaliteitscontrole
vindt plaats volgens de bijbehorende specificatie van het ERP-systeem. - Opslag
de zoektocht naar opslag gebeurt op basis van gedefinieerde strategieën en rekening houdend met andere parameters zoals materiaalgroepen (gevaarlijke goederen, zware goederen, enz.), toegestane laadapparatuurtypes, opslagzones, opslagplaatsafmetingen (inclusief hoogtebeoordeling), enz. - Voorraad feedback
Bevestiging van de ontvangen goederen aan het ERP vindt plaats.
Andere opties:
- Opdrachtgoederen
Klantgerelateerde goederenorders worden apart gemarkeerd door het toewijzen van een quota en worden later in aanmerking genomen bij voorraadreserveringen. - Cross-docking processen.
kunnen worden geïdentificeerd, beheerd en gecontroleerd met behulp van verschillende parameters in de order of in de goederen. Een volledige opslag van de goederen is niet noodzakelijk.
Goederenuitgifte is het gebied waar de goederen die moeten worden geleverd fysiek uit opslag worden verwijderd en aan de inventariszijde worden uitgeboekt. Naast de reservering/picking van de goederen omvat het proces van goederenuitgifte ook de registratie van laadapparatuur en de controle op opstel- of uitgifteplaatsen. In PraMag ziet het proces er in principe als volgt uit:
- Orderbeheer
Bestellingen kunnen handmatig of automatisch worden aangemaakt en verwerkt in PraMag (indien ze worden overgedragen via een SST vanuit het upstream ERP-systeem). - Orderposities
Op basis van de orderposities en met inachtneming van bestaande voorraaddefiniërende kenmerken (inclusief quota-goederen) worden goederen in het magazijn gereserveerd en
pickingtaken worden gevormd - Voorraad reservering
In het standaardsysteem wordt FIFO gebruikt; FEFO wordt gebruikt voor artikelen met een vervaldatum; LIFO kan ook worden ingesteld. - Picking
Het picken van de goederen gebeurt met de MDE en is meestal route-geoptimaliseerd (indien nodig rekening houdend met het gewicht of voorschriften voor gevaarlijke goederen, enz.). - Keuze tussen begeleid en vrij order picken.
De verzamelaar wordt geleid naar de opslagplaats van de gereserveerde goederen of de verzamelaar beslist zelf vanaf welke opslagplaats hij de goederen pakt - Doelzoekactie
De bestemmingszoekactie voor opgepikte goederen wordt uitgevoerd op basis van gedefinieerde strategieën en rekening houdend met andere parameters zoals poortspecificaties, specificaties uit de order (onder andere herverpakkingspecificaties, bestaande verpakkingsstations, verzendplaatsen voor pakketdiensten, enz.). - Consolidatie
Optioneel kunnen goederen worden geconsolideerd of samengevoegd bij goederenuitgifte voor het laden - Verpakken
Afdrukken van verzendlabels en SSCC, leveringsbonnen, vrachtdocumenten - Verzenden
Na het verwerken van alle taken voor een tour vindt het laden plaats (rekening houdend met de laadvolgorde)
- Feedback levering
Aan het einde van de tour worden de opgepikte goederen en de gebruikte lege containers teruggekoppeld naar het ERP.
Aanpasbare parameters
- meervoudig niveau van picking
- Blokkeren van picking
- Order-, klant- of tourgerelateerd picken
- Overweging van volle pallets en afgebroken hoeveelheid
- Voucherloos of voucher-gebaseerd picken
- Overschrijven van FIFO en FEFO indien nodig
Verplaatsing
In het proces van voorraadoverdracht wordt een laadeenheid (LGT) met goederen verplaatst van een bronlocatie naar een nieuwe bestemmingslocatie op basis van een overdrachtsorder (TO) (geplande voorraadoverdracht). LGT kan ook worden verplaatst zonder een bestaande TO (onverwachte voorraadoverdracht).
- Verplaatsing: geplande/onverwachte voorraadoverdrachten
- Herinrichten: subsets van een artikel worden overgedragen van een bron-LGT naar een doel-LGT
- Terugkeer naar opslag: creatie van overdrachtsorders voor het vrijmaken van de verzamelzone
Aanvoer
Als een hoeveelheid van een artikel nodig is voor het picken, vindt een voorraadoverdracht plaats in de vorm van een aanvulling (vanuit de reservezone naar de verzamelzone).
- Gepland (creatie van TA op basis van verbruikswaarden)
- Ongepland (door picker)
- Bepaling van de hoeveelheid aanvulling bijv. van min./max. hoeveelheid; rekening houdend met orderhoeveelheden van openstaande orders, enz.
Herboeking
Tijdens een overschrijvingsboeking wordt ten minste één kenmerk van een positie in het systeem gewijzigd. Toestemming om dit uit te voeren via passende autorisaties zorgt ervoor dat deze optie niet ongeoorloofd wordt gebruikt.
- Voorraadwijzigingen (kenmerkwijziging, bijv. blokkeringsindicator)
- Voorraadcorrecties (wijzigingen in hoeveelheid) meestal met opgave van kostenplaatsen
- Terugkoppeling naar het ERP-systeem
Voorraadtelling
Een voorraadtelling is het maken van een inventaris van alle voorraden. In PraMag wordt elke inventarisatie uitgevoerd op het niveau van de opslagplaats. De te tellen plaatsen worden gegroepeerd in taken. De taken worden verwerkt op de MDE, vergeleken met de boekinventaris in het inventarisatieprogramma en, indien nodig, worden hertellingen gecreëerd. Een terugkoppeling naar het ERP-systeem is mogelijk. De inventarisatie wordt ondersteund in verschillende vormen (bijv. jaarlijkse inventarisatie, permanente inventarisatie). In PraMag ziet het proces van een jaarlijkse inventarisatie er in principe als volgt uit:
- Creatie van een inventaris inclusief inventarisatietaken
- Taakverwerking op de MDE
- Controle en afstemming via inventarisatieprogramma
- Feedback aan het ERP-systeem
Andere ondersteunde inventarisatietypes:
- Permanente inventarisatie
- Lege-ruimtetelling of lege-ruimte-inventaris
- Resthoeveelheidstelling
Controlestation
Het controlestation wordt gebruikt om een overzicht te bieden en alle lopende processen binnen het bereik van het picken, opstellen en laden te volgen. Verschillende functies kunnen worden gebruikt om in te grijpen in de operationele processen.
- Weergave van alle tours van een dag incl. voortgang van het picken, laadhoeveelheid, totaalgewicht, enz.
- Prioriteitscontrole van de tours
- Weergave van de afzonderlijke orders van een tour, toegewezen pickers, gebruikte transportmiddelen, huidige opslaglocatie, enz.
- Mogelijkheid tot handmatig ingrijpen in reservering, vrijgave picking, personeelsinzet (toewijzing verzamelaar), verkorten van de leveringsorder, proces van tekorten, transportbesturing, enz.
- Online melding bij tekorten of voorraadverschillen, geannuleerde overdrachtsorders of geblokkeerde opslaglocaties
- Communicatie met verzamelaar via berichtenfunctie
- Afdrukken van verzenddocumenten (ontvangstbewijzen, vrachtbrieven, exportdocumenten) en verzendlabels
Configuratieopties zijn ook beschikbaar:
Terugkoppeling levering naar het ERP over de status in processen, bijv. bij orderpicken
- Reservering gemaakt
- Orderpicken gestart
- Goederen geleverd
- Goederen ingeladen
Overige functionaliteiten
✔ Cross docking |
✔ Partijen |
✔ Gevaarlijke goederen/stoffen |
✔ Controle over gewicht |
✔ Beheer van eenheden |
✔ Beheer van lege containers en inlaad apparatuur |
✔ Mogelijkheid voor meerdere klanten |
✔ Mogelijkheid tot meerdere magazijnen |
✔ Materiaal stroom |
✔ Houdbaarheidsdata |
✔ Productie aanlevering |
✔ Retourneringen |
✔ Warenhuis reorganisatie |
✔ Serienummers |
✔ Afvoeren |
Meer weten over warehouse software management?
Alle tools voor een gestroomlijnd logistiek proces
FleetGO maakt gebruik van een modulaire structuur. We hebben een breed scala aan hulpmiddelen beschikbaar, ontworpen om bedrijven van alle groottes te ondersteunen. Of u nu op zoek bent naar geavanceerde TMS-software of maatwerk magazijnoplossingen, FleetGO biedt u alles wat u nodig heeft:
Transport Management
TMS Software |
Route Optimalisatie Software |
Boordcomputer |
Ordermanagement |
eCMR |
Transportkosten berekening |
Fleet Management
Rittenregistratie |
GPS Tracker Auto |
Trailer Tracking |
Asset Tracking |
Track & Trace Systeem |
Voertuigvolgsysteem |
Temperatuurbewaking |
TPMS |
CAN-Bus & FMS-Data |
Sensor & IO integration |
Warehouse Management
WMS Software |
Interne logistiek |
Magazijnbeheer |
Masterdatabeheer |
Magazijn Optimalisatie |
Goederenontvangst & -afgifte |