Tachograafregels voor dubbele bemanning

De situatie van dubbele bemanning schept meestal veel verwarring wanneer men de relevante Tachograafregels probeert te interpreteren. In dit artikel wordt uitgelegd hoe het systeem werkt.

Tachograafregels dubbele bemanning

Wanneer wordt een vrachtwagen als dubbelbemand beschouwd?

Een voertuig wordt als dubbelbemand beschouwd indien het voertuig in een gegeven rijperiode tussen twee dagelijkse of een dagelijkse en wekelijkse rusttijd twee chauffeurs aan boord heeft (die kunnen rijden en een tachograafkaart hebben). Het eerste uur van deze rijtijd is optioneel, wat betekent dat het mogelijk is om de tweede chauffeur binnen een uur na aanvang van de dienst op te halen. In het algemeen gelden voor beide chauffeurs dezelfde tachograafregels, met uitzondering van de dagelijkse rusttijden. Bij dubbele bemanning moet elke chauffeur een dagelijkse rusttijd van 9 uur hebben binnen een periode van 30 uur die begint na het einde van de laatste dagelijkse of wekelijkse rusttijd.

Dubbelbemande taken

In de situatie waarin een voertuig dubbelbemand is, kan de totale rijtijd van een enkele truck worden verlengd. De maximale rijtijd in de meest ideale situatie is 20 uur, vóór de verplichte dagelijkse rust van de chauffeurs. 20 uur is alleen mogelijk als beide chauffeurs in aanmerking komen om 10 uur te rijden (de verlengde dagelijkse rijtijd).

Creatieve interpretatie is mogelijk

De tweede chauffeur hoeft niet dezelfde chauffeur te zijn uit de eerste dienst die als onderdeel van een ‘dubbelbemande dienst’ is aangegeven. De eerste chauffeur kan worden vergezeld door een willekeurig aantal chauffeurs, zolang hij en de tweede chauffeur binnen de regels van hun eigen diensten blijven.

De werkelijke mogelijkheden van de totale rijtijden van de “ploeg” zijn afhankelijk van de taken van de individuele chauffeurs. Creatieve planners kunnen het maximale halen uit de bruikbaarheid van een truck.

Voorkom boetes met een automatische tacho download

De tachograaf boetes zijn vrij hoog en er wordt streng gecontroleerd op misbruik. Het is dus van groot belang om serieus om te gaan met de digitale tachograaf en de bestuurderskaart. Doordat FleetGO het uitlezen van zowel het massageheugen en de bestuurderskaart verzorgd, hoeft u zich hier niet druk meer om te maken. Ook de bewaarplicht van twee jaar wordt volledig door FleetGO verzorgd. Lees hier meer over Tacho Download.

BELANGRIJK: Dit is slechts een korte handleiding en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Elke chauffeur of onderneming moet altijd vertrouwen op het volledige wettelijke document dat hier te vinden is: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2006/561/oj?locale=nl

Dit artikel is op 06-12-2019 voor het laatst bijgewerkt.