GPS Black Box

FleetGO wordt gedreven door innovatieve technologie. En om een echte end-to-end oplossing te bieden produceren wij onze eigen hardware: de FleetGO Cubiq™: een modulair hardwareplatform voor zowel lichte als zware voertuigen welke geschikt is voor een breed scala aan toepassingen.

FleetGO Cubiq

Gebruikt door:

DHL
Fritom
ArcelorMittal
Renewi
Fastned
Westfalen
Worx

Krachtige technologie

In één klein kastje

De GPS Black box is één van de meest essentiele onderdelen van een telematica-systeem. Dit kleine rittenregistratie kastje wordt in het voertuig gebouwd en is in staat om talloze data uit te lezen over het voertuig en de bestuurder. 

De FleetGO GPS black box, de Cubiq, is één van de meeste geavanceerde kilometerregistratie apparaten op de markt en is in staat om alle relevante data uit te lezen, van GPS locatie tot en met foutcodes in het motormanagement.

FleetGO-Cubiq

Hoe werkt een GPS Black Box?

De black box heeft twee hoofdfuncties: 

  1. Data verzamelen
  2. Data versturen

Om data te verzamelen kan de black box worden gekoppeld aan allerlei bronnen zoals de CAN-bus, OBD-poort of direct gekoppeld aan sensoren zoals een deursensor of brandstofsensor. Ook kunnen er externe bronnen worden aangesloten zoals een bestuurder identificatie of temperatuursensoren.

Diverse algoritmes verwerkende deze data tot bruikbare informatie welke draadloos wordt verzonden (via het mobiele netwerk) naar een cloudomgeving waar alle data en informatie inzichtelijk is voor de eindgebruiker.


Waar is een GPS black box allemaal geschikt voor?

GPS Tracking

Automatische rittenregistratie

Fuel Data

Brandstof besparen

Cruise Control

Urenregistratie

CAN-bus

CAN-bus data

Tachograph

Tacho data

EV Data

EV-data

Kilometerregistratie apparaat

Gedreven door innovatie

Het ontwikkelen van onze eigen hardware biedt ons significant voordeel ten opzichte van hardware van andere fabrikanten uit de markt. Naast een 100% naadloze integratie in ons cloud platform betekent het dat we volledig beheer hebben over de functies, kwaliteit, beveiliging en componenten die we gebruiken in ons kilometerregistratie apparaat. Het betekent ook dat we vrij zijn van elk mogelijke vendor lock-in. Met onze eigen hardware en ontwikkelings-roadmap kunnen we een werkelijk unieke set van functies en componenten leveren, speciaal ontworpen voor het optimaal uitvoeren van specifieke taken.

Technologie

Welke data kan de black box allemaal uitlezen?

Hier hebben wij een apart artikel geschreven in onze kennisbank. Lees hier meer over onze telematica data:

https://fleetgo.nl/kb/technologie/fleetgo-technologie/telematica-data/

Waarmee kan de black box allemaal koppelen?

Onze black box ondersteund talloze fabrieksstandaarden van de CAN-bus zoals, OBD, FMS en EBS data.

Maar denk ook aan andere externe bronnen zoals deursensoren, temperatuursensoren etc.

Lees hier meer over de data die we kunnen uitlezen in onze kennisbank.

Wat gebeurt er als de netwerkverbinding wegvalt?

In dat geval werkt de black box hetzelfde als een echte black box in een vliegtuig. Alle data wordt opgeslagen in het interne geheugen en wordt doorgestuurd zodra de verbinding is hersteld. 

Hoe zit het met de privacy rondom een black box?

Lees hier onze uitgebreide privacy statement en gedragscode:

Privacy

Hoe vaak ‘pingt’ de black box?

Voor een hoge mate van nauwkeurigheid ‘pingt’ onze black box niet alleen om de paar seconden, wij kijken ook nog naar andere parameters die ervoor zorgt dat de data 100% nauwkeurig is. Dit noemen wij ‘Dynamic Logging’. Lees hier meer over deze unieke methode.

Specificaties Cubiq GPS Black Box

Hoogwaardige databeveiliging

Moderne voertuigen worden met de dag slimmer. Dit helpt ons beter en efficiënter te werken en opent nieuwe mogelijkheden. Met deze moderne technologie wordt beveiliging wel steeds belangrijker. Daarom is beveiliging voor ons één van de belangrijkste drijfveren om onze eigen hardware te blijven ontwikkelen. De CubiQ is ontworpen met beveiliging als een van de belangrijkste ontwerpkenmerken:

Beveiligde back-end link
De CubiQ maakt gebruik van Transport Layer Security (TLS 1.2) met een 2048-bit certificaat voor serverauthenticatie en AES256 data-encryptie om de back-end verbinding te beveiligen. Daarnaast wordt een private APN met IP-sec beveiligde VPN-tunnels gebruikt om onze apparaten via het telecomnetwerk te verbinden met onze cloud.

Firmware-ondertekening
Firmware is ondertekend met een 2048-bit certificaat dat veilig is opgeslagen in de cloud, beschermd door verschillende AWS-beveiligingsmaatregelen. Firmware wordt naar het apparaat gedownload via de beveiligde back-end link.

Firmware-encryptie
Firmware wordt versleuteld met AES256 met behulp van een geheime beveiligde sleutel die is opgeslagen in de bootloader van het apparaat.

SMS-commando ondertekening
SMS-commando’s worden ondertekend met HMAC-SHA256 met behulp van een geheime sleutel per apparaat, die dynamisch wordt ingezet op het apparaat via de beveiligde back-end link. Deze geheime sleutel wordt regelmatig vervangen door een nieuwe sleutel.

Bescherming apparaat ROM en bootloader
De bootloader en firmware ROM zijn beveiligd met speciale hardwarematige beschermingsopties, mogelijk gemaakt door de gebruikte componenten. Lees meer over onze beveiliging.

In hoge mate gestandaardiseerd

Een ander fundamenteel kenmerk van onze hardware is dat we fors investeren in standaardisatie van de installatie. We hebben een reeks geprefabriceerde kabelbomen ontwikkeld voor een grote verscheidenheid aan voertuigen en configuraties. Hiermee sluiten we complexe en dure installaties uit. Het is bijna net zo eenvoudig als plug & play.

Algemene specificaties & kenmerken

  • Processor architecture: ARM Cortex-M3
  • GNSS: GPS/ GLONASS/ Galileo/ BeiDou/ QZSS + Assisted GPS
  • Network: 2G 
  • Security by design
    • RSA 2048-bit firmware signing
    • 2048-bit back-end server authentication
    • SMS command “signing” with HMAC-SHA256
    • SSL AES-256 encrypted back-end connection
    • Private APN with IPsec secured VPN
  • Over the air firmware updates and custom configurations
  • Advanced telematics functions
  • 4 x CAN-bus interface, supported protocols and functions:
    • J1939 suite: J1939-21, J1939-71, J1939-73 & J1939-81
    • ISO14229 UDS, ISO15765
    • FMS 3.0
    • Light vehicles proprietary signals
    • Special diagnostics functions: OBD-II/UDS/J1939-73
    • Special tachograph functions: ISO16844 , EU Reg. 2016-799 & Reg. 2018-502
    • TPMS
    • Possibility for J2534 API through cloud
    • And more …
  • 2 x digital IN, 3 x digital OUT
  • 1-wire interface
  • Mini-USB 2.0
  • Status LED’s
  • RS-232 interface
  • 8GB data storage (+/- 16.000.000 records)
  • Fakra antenna connectors
  • Accelerometer
  • Power consumption (at 12V): <2 mA sleep, 60 mA normal operation, 800 mA peak (GSM burst)
  • Voltage range: 8 – 36 volt
  • Operating temperature range: -25 °C to +55 °C
  • Several deep sleep modes
  • 850mAh internal LiPo battery
  • Certification: Regulation 10 (ECE R10)