Rij- en rusttijdenoverzicht

Chauffeurs in het wegvervoer zijn gebonden aan strikte regels omtrent rij- en rusttijden. In 2007 is hierover het laatste besluit vastgesteld; verordening 561/2006. In Nederland is deze verordening omvat in specifieke Nederlandse wetgeving; het Arbeidstijdenbesluit vervoer.

Rij- en rusttijdenkaartje

Het rij en rusttijden kaartje van FleetGO is speciaal ontwikkeld voor transport-ondernemers en chauffeurs die moeten voldoen aan de rij en rusttijden. Met dit kaartje op zak heeft u altijd een geheugensteuntje die u helpt te voldoen aan de regels.

Vraag nu gratis aan!

GRATIS ONTVANGEN >
Rij- en rusttijdenoverzicht

AETR-bepalingen

De bepalingen voor rij- en rusttijden uit de verordening gelden voor alle ritten binnen de Europese Unie. Wanneer de bestemming van een rit ligt in één van de volgende landen dan zijn de zogenaame AETR-bepalingen van toepassing:

Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, Bosnië/Herzegovina, Kazachstan, Kroatië, Macedonië, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Oezbekistan, Rusland, Servië, Turkije, Turkmenistan of Wit-Rusland.

Voorbeeld situatie

Een voorbeeld laat de toepassing van de AETR-bepalingen het beste omschrijven: een chauffeur krijgt vanuit Venlo de opdracht om een vracht op te halen in Milaan. Tijdens een tussenstop wordt de rit aangepast en krijgt de chauffeur te horen dat hij een vracht moet ophalen in Moskou (Rusland). Op dit moment worden de AETR-bepalingen de gehele rit van toepassing (dus van Venlo naar Moskou). Wanneer gedurende een week één of meerdere ritten onder het AETR-verdrag worden uitgevoerd, zijn de bepalingen voor de wekelijkse en tweewekelijkse rij- en rusttijd uit het AETR-verdrag op die periode van toepassing.

Rij- en rusttijden regelgeving

De boetes zijn vrij hoog en er wordt streng gecontroleerd op misbruik. Het is dus van groot belang om serieus om te gaan met de digitale tachograaf en de bestuurderskaart. Doordat FleetGO het uitlezen van zowel het massageheugen en de bestuurderskaart verzorgd, hoeft u zich hier niet druk meer om te maken. Ook de bewaarplicht van twee jaar wordt volledig door FleetGO verzorgd. Lees hier meer over Tacho Download.

Voorkom boetes met een automatische tacho download

De boetes zijn vrij hoog en er wordt streng gecontroleerd op misbruik. Het is dus van groot belang om serieus om te gaan met de digitale tachograaf en de bestuurderskaart. Doordat FleetGO het uitlezen van zowel het massageheugen en de bestuurderskaart verzorgd, hoeft u zich hier niet druk meer om te maken. Ook de bewaarplicht van twee jaar wordt volledig door FleetGO verzorgd. Lees hier meer over Tacho Download.

BELANGRIJK: Dit is slechts een korte handleiding en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.Elke chauffeur of onderneming moet altijd vertrouwen op het volledige wettelijke document dat hier te vinden is: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2006/561/oj?locale=nl

Dit artikel is op 06-12-2019 voor het laatst bijgewerkt.