Youngtimer regeling verdwijnt

youngtimer regeling verdwijnt

UPDATE: Het voorstel voor het afschaffen van de Youngtimer regeling is verworpen. De Youngtimer regeling blijft dus nog gewoon bestaan!

Bereken uw bijtelling eenvoudig met onze calculator

Benieuwd naar hoeveel bijtelling u moet betalen? We hebben een calculator ontwikkeld waarmee u aan de hand van uw kenteken de bijtelling kan berekenen.

Zakelijk rijden is voor veel ondernemers aantrekkelijk, vooral wanneer zij gebruik kunnen maken van speciale constructies die de bijtelling op een wagen verlagen. Een van die bekende constructies is de youngtimer regeling. Hiermee genieten zakelijk rijders met oudere wagens van extra belastingvoordeel. Helaas gaat het belastingstelsel rondom woon-werkverkeer op de schop, waardoor de youngtimer regeling afschaffen ook een optie is. Het plan is om dit belastingvoordeel uiterlijk in 2026 helemaal te stoppen. De youngtimer regeling verdwijnt dus waarschijnlijk, maar hoe gaat dit er precies uitzien en wat zijn de redenen om de constructie af te schaffen?

Wat is een youngtimer regeling?

De youngtimer regeling is een speciale constructie rondom de bijtelling voor een zakelijke auto. Wie met een zakelijke auto meer dan 500 privékilometers per jaar rijdt, moet bijtelling betalen. Voor een normale zakelijke auto geldt dan een bijtelling van 22% van de nieuwwaarde van de auto. Dit bedrag wordt aan het inkomen toegevoegd en dus ook belast. Bij youngtimers zit de regeling net wat anders in elkaar. Dit zijn auto’s met een leeftijd tussen 15 en 25 jaar oud. Het zijn dus oudere wagens. Hiervoor geldt een bijtellingspercentage van 35%, maar dit percentage wordt niet over de nieuwwaarde berekend. De bijtelling wordt ieder jaar aangepast aan de huidige marktwaarde van de auto. Deze ligt aanzienlijk lager, vooral bij auto’s die al meer dan 15 jaar oud zijn.

Wanneer geldt de youngtimer regeling niet?

Er zijn verschillende situaties waarin een auto tussen 15 en 25 jaar oud niet onder de youngtimer regeling valt. Zo hoeft een zakelijk rijder helemaal geen bijtelling te betalen wanneer je minder dan 500 privékilometers per jaar rijdt. Een goede rittenregistratie kan dit bewijzen, waardoor de zakelijke auto nog voordeliger is. Daarnaast geldt dit belastingvoordeel voor youngtimers niet voor oudere auto’s die milieuvriendelijk zijn en dus 0 gram CO₂ uitstoten. Er geldt dan een verlaagde bijtelling van slechts 17% over de marktwaarde van de auto.


Automatisch Rittenregistratie Bijhouden?

Met rittenregistratie van FleetGO heeft u altijd een geldig bewijsmiddel richten de fiscus. Zo voorkomt u hoge boetes en naheffingen.

Voorkom boetes en naheffingen!

  • 100% Belastingproof!
  • Ruim 8.000 tevreden klanten gingen u voor
  • Maandelijks opzegbaar, u zit nergens aan vast
  • Nieuwste generatie hardware
  • Professionele installatie op locatie
  • Keurmerk Ritregistratiesystemen
  • 3 jaar garantie op locatie
  • Inclusief gratis App (IOS & Android)
  • Vanaf € 7,00 per maand!

Hoe voordelig is de youngtimer regeling?

De youngtimer regeling is erg voordelig voor ondernemers, die met extra veel belastingvoordeel een luxe auto rijden. De bijtelling ligt procentueel misschien wel hoger, maar deze wordt berekend over een veel lager bedrag. Dat illustreert het volgende rekenvoorbeeld:

Over een jongere auto met een nieuwwaarde van € 35.000,- wordt 22% bijtelling gerekend. Dit komt neer op € 7.700,- dat jaarlijks bovenop het belastbare inkomen komt.

Over een youngtimer met een marktwaarde van € 5.000,- wordt 35% bijtelling gerekend. Dit komt neer op € 1.750,- dat dat jaar bovenop het belastbare inkomen komt.

Ieder jaar gebruikt de belastingdienst de huidige marktwaarde van de wagen. Dat betekent dat het bedrag waarover de bijtelling wordt berekend ook ieder jaar daalt. Dit is niet het geval bij nieuwere auto’s, waarbij ieder jaar de nieuwwaarde van de auto gebruikt wordt.

De nadelen van youngtimers

Een lage bijtelling maakt het rijden van een youngtimer natuurlijk aantrekkelijk, maar er hangen ook nadelen aan deze optie. Zo vergen oudere auto’s vaak meer onderhoud, waardoor de onderhoudskosten uiteindelijk hoger komen te liggen. Daarnaast zijn de wagens uitgerust met minder geavanceerde technologie. Zo is het niet mogelijk om elektrisch te rijden, maar verschillende veiligheidsfuncties zullen ook ontbreken. De overstap van een nieuwe auto naar een youngtimer kan dus groot zijn. Daar komt bovenop dat deze auto’s aanzienlijk minder zuinig zijn. Dit kan in sommige gevallen zelfs betekenen dat de auto niet in bepaalde milieuzones mag rijden. Zakelijk rijden in een iets oudere auto kan dus interessant zijn, maar niet altijd.

Afschaffen youngtimer regeling in zicht

Deze belastingconstructie voor oudere zakelijke auto’s biedt duidelijk fiscale voordelen voor ondernemers, maar het afschaffen van de youngtimer regeling staat wel op de agenda. Dit heeft alles te maken met de doelstellingen van de EU Green Deal. De Europese Unie heeft afspraken gemaakt over het terugdringen van de CO₂-uitstoot. Het doel is om deze uitstoot voor 2030 met 55% te verlagen ten opzichte van 1998. Dat betekent dat er de komende jaren knopen moeten worden doorgehakt over verschillende vervuilende factoren, waaronder het werkverkeer. Een alliantie van de ANWB, BOVAG, VNA, RAI Vereniging en Natuur & Milieu heeft nu een belastingplan opgesteld met betrekking tot autobelasting. Hierin stippen zij verschillende onderwerpen aan, waaronder de youngtimer regeling.

Waarom de youngtimer regeling verdwijnt

De youngtimer regeling is opgenomen in het belastingplan van deze alliantie doordat deze constructie het aantrekkelijk maakt om vervuilend te rijden. Wagens van minstens 15 jaar oud voldoen namelijk niet altijd aan de huidige milieunormen. Ze zorgen dus voor meer uitstoot en maken het zo moeilijk om de milieudoelen van de EU Green Deal te halen. Tegelijkertijd zorgen de huidige belastingregels ervoor dat deze oude zakelijke auto’s voordeliger zijn dan nieuwere modellen. Daarom moet de overheid de youngtimer regeling afschaffen. De alliantie benoemt dat de waardedaling van oude auto’s dermate groot is, dat de bijtelling niet meer in verhouding is tot de vervuiling die deze auto’s veroorzaken. Het belastingplan bevat geen alternatief voor deze constructie, zoals een hogere bijtelling. De youngtimer regeling afschaffen is dus de enige logische oplossing volgens de alliantie.

Extra inkomsten voor de schatkist

De afschaffing van de youngtimer regeling ligt niet alleen op tafel om zo minder vervuilende wagens op de weg te hebben. De afschaffing van dit belastingvoordeel is ook een manier om meer belastinginkomsten te genereren, die vervolgens weer gebruikt kunnen worden om de uitstoot van het woon-werkverkeer te verlagen. De overheid loopt namelijk inkomsten mis door de speciale belastingconstructie voor youngtimers. Waar over nieuwere auto’s aanzienlijk meer belasting kan worden geheven, betalen ondernemers met iets oudere wagens vrijwel geen belasting over hun zakelijke auto. Het afschaffen van de youngtimer regeling kan dit rechttrekken, waardoor er ook extra inkomsten voor de schatkist zijn. Die kunnen vervolgens weer worden ingezet voor subsidies voor elektrische auto’s en bijtellingskorting voor milieuvriendelijke auto’s.

De toekomst van de youngtimer regeling

De plannen voor het afschaffen van de youngtimer regeling liggen op tafel, maar wat betekent dit precies? De youngtimer regeling gaat in 2022 niet veranderen, maar er is nog weinig duidelijk over de toekomst van deze belastingregel. Het doel van het belastingplan is om de constructie uiterlijk in 2026 af te schaffen, maar er wordt nog geen inzicht gegeven in hoe dit moet gebeuren. Mogelijk wordt het voordeel van de youngtimer regeling langzaam afgebouwd, maar het is ook mogelijk dat zakelijke rijders voortaan evenveel bijtelling moeten betalen voor oudere zakelijke auto’s als voor nieuwe wagens. Het belastingplan is overigens nog geen beleid van de overheid. Het is slechts een suggestie in een belastingplan, maar wel een plan dat is opgesteld door de grootste namen op het gebied van klimaat en verkeer. Het is dus nog de vraag hoelang ondernemers van hun voordelige youngtimers kunnen genieten, maar de kans is groot dat dit voordeel er nog maar tijdelijk is.

Offerte aanvraag