Hoe ver kan je rijden met een lege tank?

Rijden lege tank

Dat lampje en die pieptoon kent u ongetwijfeld; de brandstof is bijna op. Dat wil niet zeggen dat u over een paar kilometer al langs de weg staat met een lege tank. Wel wordt het tijd om te tanken. Hoeveel u nog kunt rijden? Dit verschilt per type auto en het soort brandstof. Als u weet hoe dat bij uw voertuig zit, rijdt u altijd gerust rond. Sommige auto’s (de Volvo V40 bijvoorbeeld) kunnen vanaf dat moment nog wel meer dan honderd kilometer rijden. Andere (de Mini) nog zo’n zestig. Let wel: het gaat om gemiddelden, dus er blind van uit gaan dat u met een knipperend lampje nog wel van Utrecht naar Zwolle kunt rijden is onverstandig. U geniet dan ook niet bepaald van de rit.

Lege tank: tips voor het onderste uit de tank halen

Alle goede raad ten spijt, zijn ook chauffeurs gewoon mensen. Het kan gebeuren dat het waarschuwingssignaal al vele kilometers geleden geklonken heeft, maar dat de bestuurder toch écht eerst de bezorgbestemming of afspraak wil bereiken. Sowieso is paniek een slechte raadgever, al is het geen leuke gedachte: stil komen te staan in een tunnel. Zeker niet wanneer daar een vluchtstrook ontbreekt. Een tip voor een bijna lege tank: zet alle verbruikers zoals radio en airco uit en sluit de ramen zodat de auto minder luchtweerstand heeft. Alle beetjes helpen immers.

Wat te doen bij een lege tank: bekende lapmiddeltjes

Slipstreamen is een ander bekend lapmiddel. Achter een vrachtwagen blijven rijden en profiteren van het minimum aan luchtweerstand. Hou wel de nodige minimale twee seconden afstand! Ook wordt wel eens gezegd dat even ‘schudden’ een laatste redmiddel is. Als een slalommende skiër laveren zodat de tank iets heen en weer gekanteld wordt en de laatste restjes brandstof opgezogen worden. Maar veel sturen kost ook de nodige energie voor de auto. Dus we laten in het midden of dat nu echt zo slim is.

Hulpmiddelen om brandstof te besparen

Remmen en gewicht kosten brandstof. Zeker in de vervoersbranche is dit een belangrijk gegeven. Na het remmen dient weer opgetrokken te worden en dat vergt vermogen. Wanneer een busje volgeladen is met pakketten, wordt eveneens meer brandstof verbruikt. Dit is overigens te zien in de diverse digitale hulpmiddelen voor rittenregistratie waarin FleetGO voorziet. Net als telematica om brandstof te besparen – in deze tijd absoluut geen overbodige luxe. Heeft u een bedrijf met een aantal chauffeurs? Vraag ze dan om hoffelijk te rijden. Als er passagiers bij betrokken zijn, is langzaam optrekken en geleidelijk remmen prettiger voor hen. Een nette rijstijl kost over het algemeen ook minder brandstof én is betere reclame voor uw onderneming. Onthoud dat de voertuigen die u op pad stuurt, rijdende reclamezuilen zijn. Alles samenvattend:

  • Controleer voor lange ritten of drukke routes eerst het brandstofniveau
  • Maak gebruik van de diverse hulpmiddelen om dergelijke situaties te voorkomen
  • Informeer over het brandstofverbruik van uw wagenpark: hoe ver kan een chauffeur nog komen als het lampje brandt?
  • Rijd altijd zuinig en hoffelijk
  • Houd de genoemde laatste redmiddelen in uw achterhoofd
Offerte aanvraag