Brandstof besparen met telematica

Blog-Header-brandstof-besparen-met-telematics

Brandstof besparen is meer dan ooit een actueel thema. De prijzen van brandstof zijn de afgelopen tijd naar recordhoogte gestegen. Chauffeurs in Nederland hebben bovendien nog eens te maken met een van de hoogste brandstofprijzen van Europa. Veel bedrijven die beschikken over een wagenpark zijn dan ook genoodzaakt om hun voertuigen zo zuinig mogelijk te laten rijden en doen er alles aan om brandstof te besparen. Iedere liter diesel/benzine die minder wordt verbruikt, weegt tenslotte mee in de totale kosten. Menig bedrijf stelt zich vandaag de dag de vraag: hoe kun je brandstof besparen? Lees snel verder om te ontdekken hoe bedrijven brandstof besparen.

De voordelen van brandstof besparen

Brandstof besparen is voor zowel grote bedrijven als firma’s met een klein wagenpark financieel aantrekkelijk. Bedrijven houden meer geld over als zij het brandstofverbruik structureel verminderen. Ondernemingen met zuinige voertuigen hebben hierdoor ook een betere concurrentiepositie dan bedrijven die minder zuinig omgaan met hun brandstofverbruik. Daarnaast draagt het bij aan minder CO2-uitsttoot en een schoner milieu. Daar kweekt u goodwill mee. Steeds meer bedrijven vinden een milieubewust imago belangrijk. Daarom gaan zij vaak liever in zee met een bedrijf dat brandstof besparen tot een van hun speerpunten heeft gemaakt.

Het nieuwe rijden

Al in 2004 startte de overheid met een campagne ‘Het Nieuwe Rijden’. Onder het motto brandstof besparen met uw auto, moest dit automobilisten bewust maken van een meer zuinigere rijstijl. In 2013 kreeg deze campagne een vervolg en kwam er nog meer de nadruk te liggen op het verminderen van de CO2-uitstoot. Automobilisten kregen onder meer de aanbeveling om zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid, een laag toerental en een zo hoog mogelijke versnelling te rijden. Ook het gebruik van een toerenteller, cruisecontrol en een boordcomputer werd gestimuleerd. Automobilisten die zich deze rijstijl hebben aangeleerd, plukken daar nu de vruchten van en besparen op brandstof. 

Brandstof besparen bij vrachtwagens

Vooral transportbedrijven die beschikken over een grote vloot, merken een aanzienlijke besparing op de kosten wanneer al hun chauffeurs zuiniger rijden. Als dat inderdaad lukt, is de impact op de totale kosten behoorlijk groot. Zeker als die besparing oploopt tot boven de 10 procent. Binnen grote bedrijven is dan ook zeker sinds de sterke prijsstijgingen het besef doorgedrongen dat zuiniger rijden geen vrijwillige optie is, maar een must. 

Voordelen voor kleine ondernemingen 

Brandstof besparen met uw truck, busje of auto, is ook voor bedrijven met een klein wagenpark een aantrekkelijke optie. Wie het lukt om de kosten met 10 tot 20 procent te verlagen, kan een aardige bonus tegemoet zien. Dat extra geld biedt weer meer speelruimte voor nieuwe investeringen. De vraag is op welke manier bedrijven zo’n kostenbesparing kunnen realiseren. 

Tips brandstof besparen 

Feit is dat een groot deel van het brandstofverbruik wordt bepaald door de specificatie van het voertuig. Hier is dan ook een belangrijke taak weggelegd voor de fabrikanten. Voordat de wagen de weg op gaat, kan er al heel veel worden gedaan voor een optimale specificatie. Het komt hierbij vooral aan op de details.  

  • Zo speelt bijvoorbeeld het type motor een rol bij het brandstofverbruik. 
  • Daarnaast is er winst te boeken op het gebied van aerodynamica. Door bijvoorbeeld dakspoilers te plaatsen, kan dit voor vrachtwagens bij een snelheid van 80 kilometer per uur tot wel 5% brandstofbesparing opleveren. Ook het soort cabine is van invloed. 
  • De rolweerstand en de aandrijflijn zijn ook van belang. Zo spelen bijvoorbeeld het type banden en de juiste bandenspanning een rol bij het brandstof besparen en het drukken van de kosten. Met remote TPMS krijgt u een realtime overzicht van de bandenspanning van uw vrachtwagens, bussen of trailers. Dat voorkomt onnodige onkosten. 
  • Van groot belang is ook een goede wiel uitlijning. Trucks waarbij de trailerassen niet goed zijn uitgelijnd, moeten rekening houden met 15% meer brandstofverbruik. 
  • Verder zijn het type trailer, de afstand tussen truck en aanhanger en de verdeling van de lading van invloed op het totale brandstof gebruik. 
  • Afhankelijk van het soort routes dat men rijdt (vlakke wegen of over een bochtig en heuvelachtig terrein) als ook het gewicht van lading kan ook de keuze tussen bijvoorbeeld een overdrive versnellingsbak of een wagen met kruipversnellingen net dat verschil maken. 

Chauffeurs hebben grote invloed op brandstofverbruik 

Heeft u rekening gehouden met alle details die van invloed kunnen zijn op het brandstofverbruik? Dan is de volgende belangrijke stap de manier van rijden van de chauffeur. Of u nu een auto, busje of vrachtwagen bestuurt, er valt hier nog een hoop winst te behalen. Het is zelfs zo dat een ‘slecht’ presterende chauffeur van grote invloed kan zijn op de totale kosten. Het verschil tussen een ‘goede’ en ‘slechte’ bestuurder kan al gauw oplopen tot zo’n 5 a 15% aan kostenbesparing. 
 
Voor fleet managers is het dan ook een hele uitdaging om het complete team van chauffeurs op dezelfde zuinige, brandstof besparende lijn te krijgen. Chauffeurstrainingen en gebruik maken van fleet management software zoals bijvoorbeeld ‘Green Driving’ en FMS analyse kunnen daarbij helpen.

Welke rijtechnieken helpen u brandstof te besparen? 

  • Rekening houden met de snelheid: Hoewel de meeste chauffeurs zo snel mogelijk van A naar B willen, geldt voor iedereen dat men zich moet houden aan de maximum snelheid. Te snel rijden, is niet alleen gevaarlijk, het kan ook meer boetes en dus meer onkosten opleveren. Om brandstof te besparen, rijdt u het meest zuinig bij een constante snelheid. Daarnaast moet u rekening houden met het feit dat hoe sneller u rijdt, hoe meer brandstof u verbruikt. Rijdt u gemiddeld bijvoorbeeld 10 km minder hard per uur dan kan dit al gauw de nodige procenten aan brandstofverbruik schelen.  
  • Gebruik Cruisecontrol: Dit is een ideaal hulpmiddel om de ideale gemiddelde snelheid aan te houden. 
  • Rijgedrag in steden: Even versnellen om nog net dat groene stoplicht mee te pakken, maar dan uiteindelijk toch nog op de rem moeten trappen omdat het stoplicht al eerder dan u had gedacht op rood springt. Het kost alleen maar extra brandstof. Schat daarom van tevoren goed in of u het stoplicht kunt halen of dat het beter is om tijdig te remmen zodat u dit over een grotere afstand kunt verspreiden.  
  • Anticiperen op het verkeer: Door verkeerssituaties goed in te schatten, vooruit te kijken en weten wat er komen gaat, kunt u voorkomen dat u vaak moet remmen of onnodig moet stoppen en keer op keer weer moet optrekken. Dat laatste is van grote invloed op uw brandstofgebruik. 

Telematica een belangrijk hulpmiddel 

Telematica, of te wel fleet management software, kan een belangrijke rol spelen bij het halen van uw doelstellingen. Vooral bedrijven die met meerdere chauffeurs werken, kunnen brandstof besparen door het individuele rijgedrag in kaart te brengen. Met behulp van een Telematica Platform ziet u in één oogopslag welke chauffeurs het beste en slechtste presteren, dit kan zowel op basis van rijgedrag-gegevens van bestuurder, als op basis van voertuiggegevens (CAN-bus / FMS). U kunt de slecht presterende chauffeurs stimuleren en motiveren door aan de meetresultaten een soort van competitie te verbinden. Zij zijn dan immers sneller geneigd om hun rijgedrag aan te passen en op die manier hoger in de ranglijst te komen van meest zuinige chauffeur. 

Offerte aanvraag