De ernstige gevolgen van tachograaf manipulatie

Op 26 juli 2019 hebben inspecteurs van de Kielce Voivodship Inspectorate in Polen een nieuw geregistreerde vrachtwagen onderschept om deze op de S7 te inspecteren, waarbij er een illegale tachograafschakelaar is ontdekt. Het is geen uitzonderlijk geval, een ander soortgelijk geval van tachograafmanipulatie werd begin juli door de politie van Łódź aan het licht gebracht. Hoewel dit soort overtredingen steeds vaker voorkomen en methoden steeds geavanceerder worden, zijn de gevolgen niet minder ernstig.

Geavanceerde tachograafmanipulatietechnieken

Gedetailleerde analyse van digitale tachograafgegevens die door inspecteurs met behulp van diagnostische apparatuur is gedaan, heeft illegale apparatuur ontdekt die wordt gebruikt om tachograafrecords te vervalsen. In het gepresenteerde geval bestond de manipulatie uit het herprogrammeren van het besturingsapparaat door het downloaden van niet-originele besturingssoftware. Hiermee kon de bestuurder de werktijd wijzigen en opnames vervalsen met een combinatie van toetsen.

Na de inspectie langs de weg werd het voertuig naar een officiële tachograaf werkplaats geleid, waar de desbetreffende tachograaf werd gedemonteerd. Het illegale apparaat werd in dit geval als juridisch bewijs in beslag genomen. De autoriteiten hebben een procedure tegen de vervoerder ingeleid voor verlies van goede reputatie, wat kan leiden tot de intrekking van de vergunning voor wegtransport. Daarnaast is er een kennisgeving van vermeende strafbare feiten aan de officier van justitie gedaan. Er werd een administratief onderzoek ingesteld tegen de vervoerder, wat zeer ernstige gevolgen voor hem kan hebben.

De gevolgen van tachograaffraude

De gevolgen van tachograaffraude zijn ernstig. De regels met betrekking tot werk- en rusttijd overtreden is niet alleen een bedreiging voor de veiligheid, maar ook voor de veiligheid van medeweggebruikers. De straffen zijn dan ook zwaar. Dit type overtreding kan leiden tot hoge boetes, het verlies van de reputatie van de vervoerder, de permanente intrekking van de exploitatievergunning en, nog belangrijker, twee jaar gevangenisstraf.