Hattem 17 juli 2019 – Tijdens een controle in de plaats Lódz in Polen is bij toeval een nieuwe manier voor het manipuleren van de tachograaf ontdekt. Deze nieuwe methode werkt met een apparaat dat is aangesloten op de OBDII diagnose-aansluiting van de vrachtwagen.
De ontdekking vond plaats toen bij een wegcontrole een vrachtwagen werd aangehouden voor een standaard tachograafcontrole. Dubieus genoeg gaf de tachograaf op dat moment aan dat de bestuurder al 7 uur had stilgestaan en er dus geen rij-activiteiten waren geregistreerd. Uiteraard gaf deze situatie de Poolse politie voldoende vermoeden dat er met de tachograaf was geknoeid.
Daaropvolgend is het voertuig in een werkplaats nader geïnspecteerd. Eerst is er onderzocht of er een magneet of zogenaamde pulser was geïnstalleerd. Dit zijn de gebruikelijke tools om een tachograaf te manipuleren. Deze werden geen van beide aangetroffen. Inmiddels was deze situatie wel zo dubieus dat meerdere inspecteurs en experts werden ingeschakeld om de vrachtwagen te onderzoeken.
Tot grote verbazing werd er een apparaat gevonden, met daaraan een klein USB-station, dat aan te sluiten is op de OBDII diagnose-aansluiting van de vrachtwagen. Dit was opmerkelijk omdat men de OBDII doorgaans gebruikt om diagnosedata van het voertuig te kunnen uitlezen en ook om foutmeldingen te analyseren en wissen door een werkplaats.
De inspecteurs hebben dit apparaat vervolgens aangesloten en er testritten mee gemaakt. Hieruit bleek dat er indicatielampjes in het dashboard continu aan- en uitgingen en de tachograaf enkel rusttijd registreerde tijdens het rijden. Zodra het apparaat werd ontkoppeld functioneerde en registreerde de tachograaf weer normaal: een nieuwe uitzonderlijk effectieve methode van tachograafmanipulatie werd hiermee blootgelegd.
Reactie vanuit FleetGO
“De lampjes in het dashboard die aan- en uitgaan maken het aannemelijk dat dit apparaat via de OBDII-aansluiting het voertuignetwerk overschrijft en hiermee dus ook de tachograaf kan benaderen die onderdeel is van het netwerk.
Behalve dat deze manipulatie een serieuze wetsovertreding is, vormt deze methode een groot gevaar voor de veiligheid op de Europese wegen. Het is namelijk onduidelijk wat voor opdrachten dit apparaat verstuurt over het voertuignetwerk en daarmee ook andere voertuigapparaten verstoort. Daarnaast is het voor inspecteurs moeilijker om manipulatie te detecteren doordat dit apparaat Plug & Play is en de bestuurder dit apparaat snel kan ontkoppelen”, aldus Joeri Westendorp, VP Business Development & Partner bij FleetGO.
Volgens het persbericht vanuit de politie in Lódz kan de totale boete in Polen oplopen tot wel 19.000 PLN (ongeveer 4500 euro) maar gezien het grote gevaar voor de veiligheid op de weg valt het te betwijfelen of een boete voldoende is.