Alle voertuigen met een maximale massa van meer dan 3.500 kilo zijn verplicht om een tachograaf te gebruiken. Deze registreert alle belangrijke gegevens van professionele chauffeurs. Niet alleen de afgelegde afstanden worden bijgehouden, maar ook rij- en rusttijden en snelheden staan geregistreerd in dit apparaat. Door een bestuurderskaart te gebruiken, worden deze gegevens gekoppeld aan degene die achter het stuur zit.
Transportbedrijven zijn verplicht om de gegevens van de tachograaf tijdelijk uit te lezen en om deze informatie minstens een jaar te bewaren. Voor de Belastingdienst kan de bewaarplicht zelfs zeven jaar zijn. Voor bestuurders geldt ook een bewaarplicht. Deze bedroeg altijd 28 dagen. Wanneer zij tijdens een wegcontrole gestopt worden, moeten zij tot 28 dagen aan gegevens kunnen overhandigen. Deze gegevens staan geregistreerd op de bestuurderskaart.
Daar komt verandering in. Vanaf 31 december 2024 wordt artikel 36 in de Europese verordening tacho gewijzigd. Door deze wetswijziging moeten bestuurders 56 dagen aan gegevens kunnen overhandigen bij een wegcontrole. Ze zijn dus verplicht om meer gegevens te bewaren op hun bestuurderskaart. Welke impact heeft dit op chauffeurs en transportbedrijven? Wij leggen het uit.
Waarom wordt de verplichte bewaarduur verlengd?
Ieder transportbedrijf is ingesteld op een verplichte bewaarduur van tachograafgegevens van 28 dagen. Waarom is er dan besloten om deze termijn te verlengen naar 56 dagen? Dit heeft alles te maken met handhaving. Tijdens een wegcontrole kijken de autoriteiten of er veilig en verantwoord is gereden, waarbij ook de arbeidsomstandigheden van de bestuurder gecontroleerd worden. Door de bewaarperiode van de tachograafgegevens te verdubbelen, krijgt handhaving inzicht in meer gegevens. Dat maakt het makkelijker om misstanden op te sporen. Het doel van deze wetswijziging is dus het waarborgen van goede arbeidsomstandigheden en de veiligheid op de weg.
Invloed op bestuurderskaarten
Sommige chauffeurs maken zich misschien zorgen of hun bestuurderskaart wel geschikt is voor deze overgang. Iedere bestuurderskaart moet op dit moment minimaal 28 dagen aan gegevens kunnen bewaren. Zijn deze dan wel in staat om de nieuwe termijn van 56 dagen aan te houden? Gelukkig hebben bestuurderskaarten in de regel voldoende geheugen om tot wel 6 maanden aan gegevens te bewaren. Pas na deze periode zal de kaart de oude gegevens gaan overschrijven. Zelfs chauffeurs die dagelijks op de weg zitten, hebben nu al voldoende gegevens op zak om aan de nieuwe vereisten te voldoen. De overgang naar deze nieuwe bewaarduur voor tachograafgegevens is dus geen enkel probleem.
Oude bestuurderskaarten hoeven dus ook niet vroegtijdig vervangen te worden. De vervaldatum op huidige bestuurderskaarten geldt nog steeds. Chauffeurs hoeven zich dus geen zorgen te maken dat hun huidige bestuurderskaarten niet meer geldig zijn na 31 december 2024. Het is bovendien niet mogelijk om een kaart vroegtijdig te laten verlengen. Zelfs bij diefstal of verlies wordt er een nieuwe kaart verstrekt die dezelfde vervaldatum heeft als het oude exemplaar.
Hoe zit het met papieren documenten?
Bestuurders hoeven zich geen zorgen te maken over hun bestuurderskaarten. Toch is er een ander belangrijk aandachtspunt. Wanneer chauffeurs naast hun bestuurderskaart ook papieren documentatie gebruiken, moet deze documentatie ook 56 dagen bewaard worden. Het is dus belangrijk om al het essentiële papierwerk tot 56 dagen in het voertuig te bewaren. Pas na die periode kunnen de papieren worden opgeborgen en verwerkt worden in een tachograafsysteem. In tegenstelling tot de informatie die op de bestuurderskaarten wordt opgeslagen, worden deze gegevens niet automatisch bewaard. Daarom moeten chauffeurs goed zicht hebben op de documenten die ze meenemen.
Invloed op infrastructuur
Deze wetswijziging rondom de bewaartermijn van tachograafgegevens bij wegcontroles heeft in de praktijk weinig invloed op chauffeurs. Zij moeten enkel hun papierwerk iets langer bewaren. Maar hoe zit het met de (digitale) infrastructuur van transportbedrijven? De regelgeving rondom ritregistratie verandert niet voor bedrijven. Zij zijn nog steeds verplicht om alle gegevens van bestuurderskaarten eens per 28 dagen uit te lezen en op te slaan. Deze informatie moet bovendien een jaar lang bewaard worden.
Er kan wel een probleem ontstaan met de nieuwe bestuurderskaarten. Deze worden al sinds 2023 uitgegeven. De nieuwere generatie bestuurderskaarten heeft een grotere opslagcapaciteit, om te garanderen dat alle gegevens zeker 56 dagen bewaard kunnen worden. Oude tachograafsystemen zijn niet ontwikkeld om met deze grote hoeveelheid data om te kunnen gaan. Mogelijk moeten transportbedrijven dus overstappen op nieuwe tachografen of kijken naar manieren om de software aan te passen aan deze nieuwe vereisten. De verwachting is echter dat de huidige systemen de grotere bestuurderskaarten meestal prima kunnen verwerken.
Conclusie
Om de veiligheid op de weg te vergroten en de arbeidsomstandigheden van bestuurders beter in de gaten te kunnen houden, wordt er een nieuwe bewaartermijn voor tachograafgegevens bij wegcontroles ingesteld. De termijn wordt verlengd van 28 naar 56 dagen. Deze nieuwe regelgeving gaat in per 31 december 2024. Bestuurders hoeven niets te veranderen aan hun bestuurderskaart, maar moeten papieren documenten wel langer bewaren in hun voertuig. Voor transportbedrijven kan het even spannend worden of hun systemen goed samengaan met de groeiende hoeveelheid data die bewaard moet worden op bestuurderskaarten. Daarom is het advies altijd om de systemen na te laten kijken of te laten vernieuwen door een ervaren bedrijf.
Verhoging bewaarduur van tachograafgegevens bij wegcontroles
Transportbedrijven zijn verplicht om de gegevens van de tachograaf tijdelijk uit te lezen en om deze informatie minstens een jaar te bewaren. Voor bestuurders geldt ook een bewaarplicht. Deze bedroeg altijd 28 dagen. Wanneer zij tijdens een wegcontrole gestopt worden, moeten zij tot 28 dagen aan gegevens kunnen overhandigen. Deze gegevens staan geregistreerd op de bestuurderskaart.
Daar komt verandering in. Vanaf 31 december 2024 wordt artikel 36 in de Europese verordening tacho gewijzigd. Door deze wetswijziging moeten bestuurders 56 dagen aan gegevens kunnen overhandigen bij een wegcontrole. Ze zijn dus verplicht om meer gegevens te bewaren op hun bestuurderskaart. Welke impact heeft dit op chauffeurs en transportbedrijven? Wij leggen het uit.
Waarom wordt de verplichte bewaarduur verlengd?
Iedere bestuurder dient zich te houden aan de verplichte bewaarduur van tachograafgegevens voor 28 dagen. Waarom is er dan besloten om deze termijn te verlengen naar 56 dagen? Dit heeft alles te maken met handhaving. Tijdens een wegcontrole kijken de autoriteiten of er veilig en verantwoord is gereden, waarbij ook de arbeidsomstandigheden van de bestuurder gecontroleerd worden. Door de bewaarperiode van de tachograafgegevens te verdubbelen, krijgt handhaving inzicht in meer gegevens. Dat maakt het makkelijker om misstanden op te sporen. Het doel van deze wetswijziging is dus het waarborgen van goede arbeidsomstandigheden en de veiligheid op de weg.
Invloed op bestuurderskaarten
Sommige chauffeurs maken zich misschien zorgen of hun bestuurderskaart wel geschikt is voor deze overgang. Iedere bestuurderskaart moet op dit moment minimaal 28 dagen aan gegevens kunnen bewaren. Zijn deze dan wel in staat om de nieuwe termijn van 56 dagen aan te houden? Gelukkig hebben bestuurderskaarten in de regel voldoende geheugen om tot wel 6 maanden aan gegevens te bewaren. Pas na deze periode zal de kaart de oude gegevens gaan overschrijven. Zelfs chauffeurs die dagelijks op de weg zitten, hebben nu al voldoende gegevens op zak om aan de nieuwe vereisten te voldoen. De overgang naar deze nieuwe bewaarduur voor tachograafgegevens is dus geen enkel probleem.
Oude bestuurderskaarten hoeven dus ook niet vroegtijdig vervangen te worden. De vervaldatum op huidige bestuurderskaarten geldt nog steeds. Chauffeurs hoeven zich dus geen zorgen te maken dat hun huidige bestuurderskaarten niet meer geldig zijn na 31 december 2024. Het is bovendien niet mogelijk om een kaart vroegtijdig te laten verlengen. Zelfs bij diefstal of verlies wordt er een nieuwe kaart verstrekt die dezelfde vervaldatum heeft als het oude exemplaar.
Hoe zit het met papieren documenten?
Bestuurders hoeven zich geen zorgen te maken over hun bestuurderskaarten. Toch is er een ander belangrijk aandachtspunt. Wanneer chauffeurs naast hun bestuurderskaart ook papieren documentatie gebruiken, moet deze documentatie ook 56 dagen bewaard worden. Het is dus belangrijk om al het essentiële papierwerk tot 56 dagen in het voertuig te bewaren. Pas na die periode kunnen de papieren worden opgeborgen en verwerkt worden in een tachograafsysteem. In tegenstelling tot de informatie die op de bestuurderskaarten wordt opgeslagen, worden deze gegevens niet automatisch bewaard. Daarom moeten chauffeurs goed zicht hebben op de documenten die ze meenemen.
Invloed op infrastructuur
Deze wetswijziging rondom de bewaartermijn van tachograafgegevens bij wegcontroles heeft in de praktijk weinig invloed op chauffeurs. Zij moeten enkel hun papierwerk iets langer bewaren. Maar hoe zit het met de (digitale) infrastructuur van transportbedrijven? De regelgeving rondom ritregistratie verandert niet voor bedrijven. Zij zijn nog steeds verplicht om alle gegevens van bestuurderskaarten eens per 28 dagen uit te lezen en op te slaan. Deze informatie moet bovendien een jaar lang bewaard worden.
Er kan wel een probleem ontstaan met de nieuwe bestuurderskaarten. Deze worden al sinds 2023 uitgegeven. De nieuwere generatie bestuurderskaarten heeft een grotere opslagcapaciteit, om te garanderen dat alle gegevens zeker 56 dagen bewaard kunnen worden. Oude tachograafsystemen zijn niet ontwikkeld om met deze grote hoeveelheid data om te kunnen gaan. Mogelijk moeten transportbedrijven dus overstappen op nieuwe tachografen of kijken naar manieren om de software aan te passen aan deze nieuwe vereisten. De verwachting is echter dat de huidige systemen de grotere bestuurderskaarten meestal prima kunnen verwerken.
Conclusie
Om de veiligheid op de weg te vergroten en de arbeidsomstandigheden van bestuurders beter in de gaten te kunnen houden, wordt er een nieuwe bewaartermijn voor tachograafgegevens bij wegcontroles ingesteld. De termijn wordt verlengd van 28 naar 56 dagen. Deze nieuwe regelgeving gaat in per 31 december 2024. Bestuurders hoeven niets te wijzigen aan hun bestuurderskaart. Echter, als ze geen digitale tachograaf gebruiken, dienen ze papieren documenten langer in hun voertuig te bewaren. Voor transportbedrijven kan het even spannend worden of hun systemen goed samengaan met de groeiende hoeveelheid data die bewaard moet worden op bestuurderskaarten. Daarom is het advies altijd om de systemen na te laten kijken of te laten vernieuwen door een ervaren bedrijf.