Gemeente Waalwijk gebruikt rittenregistratie en RTD voor wagenpark

Gemeente Waalwijk Wagenpark
Gemeente-Waalwijk

“Het automatisch uitlezen van de bestuurderspassen bespaart ons veel tijd”

Patricia Stevens

Een blik op het wagenpark van gemeente Waalwijk laat een grote variëteit zien aan lichte en zware voertuigen. En dat is niet verwonderlijk. Gemeente Waalwijk heeft een eigen buitendienst en doet er alles aan haar inwoners snelle service te verlenen. De automatische rittenregistratie en Remote Tacho Download van FleetGO helpt hen daarbij.

Ligt er na een zware storm een boom op de weg? Of is er regulier onderhoud nodig aan openbare ruimten of riolering? Gemeente Waalwijk doet er alles aan om snel ter plaatse te zijn en eventuele problemen op te lossen. Zowel bij planbare werkzaamheden als bij calamiteiten is zicht op het wagenpark daarbij van groot belang. Patricia Stevens, coördinator Buitendienst gemeente Waalwijk: “Een paar jaar geleden hebben we ons hele wagenpark uitgerust met automatische rittenregistratie op basis van Track en Trace. Daardoor kunnen we precies zien waar onze voertuigen zich bevinden en welk voertuig het dichtst in de buurt is van een klus die uitgevoerd moet worden. Hiermee besparen we tijd op het maken van planningen en kunnen we snel schakelen. Daarnaast is Track en Trace een handig middel om na te gaan of een van onze voertuigen op een bepaalde tijd op een specifieke plek zijn geweest. Als er een keer een melding binnenkomt over schade die door een van onze voertuigen veroorzaakt zou zijn, kunnen we heel makkelijk zien of dat voertuig er toen inderdaad was. Dat kan onnodige discussie voorkomen.”

Tijdsbesparing

Naast rittenregistratie, gebruikt gemeente Waalwijk ook Remote Tacho Download (RTD) voor haar voertuigen. Patricia: “Voorheen moesten wij veel handmatige acties uitvoeren om bijvoorbeeld de bestuurderspassen uit te lezen. Dankzij de Remote Tacho Download is dit proces volledig geautomatiseerd. Alle bestanden worden automatisch uitgelezen en naar een beveiligde cloudopslag gestuurd. Hiermee voldoen we aan de eisen die de Belastingdienst stelt aan de administratie. Dit bespaart ons veel tijd. En als een van de chauffeurs bijvoorbeeld ziek is geweest of vakantie heeft gehad, zijn er geen omslachtige handelingen meer nodig om deze gegevens te verwerken. Alle gegevens worden automatisch uitgelezen; vervolgens zie ik ze terug op een dashboard. Binnenkort hoop ik dagelijks een update te krijgen, zodat ik nog beter zicht heb op alle gegevens.”

Service

Alle techniek hapert wel eens. Ook bij de producten van FleetGO komt dat soms voor. Patricia: “Over het algemeen werken de producten goed. Als er toch sprake is van een storing, wordt dat snel opgelost. Zo hadden we een keer een buzzer die bleef piepen. Deze werd toen op afstand uit gezet en gerepareerd. En als ik een vraag stel, bijvoorbeeld over de mogelijkheid de chauffeurskaarten uit te breiden, word ik daarin goed geadviseerd en geholpen. De samenwerking verloopt dus prettig.”

Offerte aanvraag