Verhoging eindheffing doorlopend afwisselend gebruikte bestelauto

Verhoging eindheffing doorlopend afwisselend gebruikte bestelauto

Het gebruik van zakelijke voertuigen gaat altijd hand in hand met speciale belastingregels. Krijgt een werknemer een auto van de zaak die ook voor privédoeleinden gebruikt wordt? Dan moet diegene bijtelling betalen wanneer hij meer dan 500 privékilometers rijdt in een jaar. Die regel is duidelijk, maar lastiger te hanteren wanneer zakelijke auto’s door meerdere werknemers gebruikt worden. Daarom is de eindheffing voor doorlopend afwisselend gebruikte bestelauto’s in het leven geroepen. Deze regel is al geldig sinds 2006, maar in 2025 worden er enkele wijzigingen doorgevoerd. Lees hier waar u rekening mee moet houden bij uw eigen wagenpark.

Bereken uw bijtelling eenvoudig met onze calculator

Benieuwd naar hoeveel bijtelling u moet betalen? We hebben een calculator ontwikkeld waarmee u aan de hand van uw kenteken de bijtelling kan berekenen.

Wat is de eindheffing voor doorlopend afwisselend gebruikte bestelauto’s?

Wanneer een bedrijfsauto door meerdere werknemers gebruikt wordt, zowel voor zakelijke als persoonlijke doelen, is het heel lastig om iedereens persoonlijke kilometers te registreren. Daarom is de eindheffing voor doorlopend afwisselend gebruikte bestelauto’s ontstaan. Dit is een jaarlijkse afkoopsom die werkgevers betalen om de privékilometers van werknemers te compenseren. Dit is toegestaan voor alle bestelauto’s die door minstens twee werknemers gebruikt worden. Er zijn wel enkele voorwaarden:

  • Het delen van de bestelauto moet noodzakelijk zijn. Denk hierbij aan bedrijven met tien monteurs die samen de beschikking hebben over vijf bestelwagens. Het is dus niet toegestaan om zomaar een auto te delen, zonder dat het werk dit noodzakelijk maakt.
  • De bestelauto mag niet dagelijks door dezelfde persoon gebruikt worden voor woon-werkverkeer. De auto moet dus op het bedrijfsterrein blijven staan of door verschillende personen mee naar huis genomen worden.
  • Het is toegestaan om de bestelauto privé te gebruiken, maar dit is beperkt. Omdat de auto gedeeld wordt, mag deze dus niet de standaard privéauto van één van de werknemers zijn.

Waarom een eindheffing in plaats van bijtelling?

Normaal gesproken betaalt u bijtelling over privékilometers die u met een zakelijke auto rijdt. Deze regeling is niet van toepassing op bestelwagens die doorlopend afwisselend gebruikt worden. Dat heeft twee redenen.

Ten eerste is het ingewikkeld om precies te registreren wie wanneer in de bestelwagen gereden heeft en welke kilometers dan privé of zakelijk zijn. Dit vormt een administratieve uitdaging voor zowel bedrijven als de fiscus. De eindheffing vermindert dus de administratieve last.

Daarnaast is het aantal privékilometers in een doorlopend afwisselend gebruikte bestelauto aanzienlijk lager dan bij een bedrijfsauto die door slechts één werknemer gebruikt wordt. Een gedeelde auto kan namelijk niet constant voor privédoeleinden gebruikt worden. Daarom heeft de fiscus besloten om een vaste eindheffing in rekening te brengen. De bijtelling komt dus te vervallen bij deze constructie.

Indexering van de eindheffing

Sinds de invoering van deze eindheffing is de jaarlijkse afkoopsom voor werkgevers altijd € 300,- geweest. Dit bedrag zou het complete privégebruik van de bestelwagen fiscaal moeten compenseren. Bijtelling is dus niet meer nodig. Het kabinet heeft nu besloten dat dit bedrag geïndexeerd moet worden. De kosten voor bedrijfsauto’s zijn gestegen, dus het is logisch dat de eindheffing mee moet stijgen met deze kosten. Daarom gaat de eindheffing per 1 januari 2025 omhoog naar € 438,- per jaar.

Daarnaast zal de eindheffing voortaan jaarlijks geïndexeerd worden. Hierdoor moeten bedrijven met eigen wagenparken er rekening mee houden dat de eindheffing jaarlijks zal stijgen. Zo zal er op 1 januari 2026 weer een nieuw jaarbedrag gelden. Het is dus belangrijk om deze prijsstijgingen in de gaten te houden en om hier op voorhand al rekening mee te houden bij de financiële planning. De eindheffing wordt in rekening gebracht voor iedere gedeelde bestelauto in het wagenpark.

Nieuwe definitie bestelauto

Het is in veel gevallen voordelig om van deze jaarlijkse eindheffing gebruik te maken. Het bespaart u veel administratie, maar deze eindheffing is vaak ook voordeliger dan het betalen van bijtelling. Het is dus niet gek dat veel eigenaren gebruik willen maken van deze regeling. Een van de andere wijzigingen die in het nieuwe jaar plaats gaat vinden, heeft te maken met de voertuigen die in aanmerking komen voor de eindheffing.

Op dit moment zit er nog een verschil tussen de voertuigen die de belastingdienst en de RDW aanwijzen als een bestelauto. De belastingdienst hanteert daarbij strengere eisen. In de praktijk betekent dit dat minder voertuigen gebruik kunnen maken van gunstige belastingregels. Dat wordt rechtgetrokken. De belastingdienst gaat voortaan deze regels toepassen op alle voertuigen die bij hun RDW-registratie als bestelwagen zijn aangemerkt. Mogelijk kunnen dus meer bedrijven gebruikmaken van deze regels rondom de eindheffing voor doorlopend afwisselend gebruikte bestelauto’s.

Administratie blijft belangrijk

Het voordeel van de eindheffing voor doorlopend afwisselend gebruikte bestelwagens is dat het voor de fiscus niet noodzakelijk is om een overzicht aan te leveren van alle privékilometers van uw werknemers. Toch blijft het belangrijk om een goede administratie te voeren. Het advies blijft daarom om een goede rittenregistratie bij te houden. Daarmee kunt u bijvoorbeeld aantonen dat een bestelauto daadwerkelijk door afwisselende medewerkers gebruikt wordt. Ook toont u aan dat u aan andere voorwaarden voldoet. Zo kunt u bewijzen dat de auto niet dagelijks wordt ingezet voor het woon-werkverkeer van één vaste medewerker. Een goede rittenregistratie voorkomt dus toekomstige problemen met de fiscus.

Automatisch Rittenregistratie Bijhouden?


Offerte aanvraag