Transport van temperatuurgevoelige producten: waarom betrouwbare temperatuur monitoring onmisbaar is!

koeltransport

Transport is altijd één van de belangrijkste sectoren geweest om de economie draaiende te houden. De huidige situatie omtrent Covid-19 maakt de afhankelijkheid van de sector nogmaals duidelijk. Vooral supermarkten en apotheken zijn afhankelijk van transporteurs voor een snelle, betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige levering van hun producten. Bij het transport van voedingsmiddelen en medicijnen is er namelijk sprake van geconditioneerd transport. Simpel gezegd moeten de producten vanaf de fabriek tot aan winkel en eindgebruiker binnen een bepaald temperatuurbereik opgeslagen en getransporteerd worden. Ook wel de koelketen of Cold Chain genoemd.

Voedingsmiddelen en medicijnen zijn namelijk erg kwetsbaar voor temperatuur schommelingen. Leveranciers en transporteurs lopen daarom een groter risico dat geleverde goederen door de ontvanger worden afgewezen als ze niet voldoen aan de strenge temperatuur eisen.

Transportbedrijven staan ​​dus voor een grote uitdaging. Ze moeten voldoen aan de strenge eisen voor het vervoeren van temperatuurgevoelige goederen en daarnaast de hierbij komende risico’s en extra vertragingen tijdens werkzaamheden weten te beperken. Het gebruik van de juiste telematica oplossing biedt de oplossing om het verlies van goederen te verminderen, het proces te optimaliseren en essentiële temperatuur gegevens te registreren/verstrekken bij het vervoer van temperatuurgevoelige goederen.

Wet en regelgeving

Sinds 2005 zijn Europese transportbedrijven, die temperatuurgevoelige goederen vervoeren, verplicht om de temperatuur in de laadruimte te registreren en deze data voor een periode van minimaal 5 jaar op te slaan. Op basis van deze Europese wet- en regelgeving zijn verschillende normeringen opgezet , o.a. FSSC 22000, NTA-8059 en ISO / TS 22002-5. Deze normeringen zijn vervolgens weer in branche afhankelijke certificaten opgenomen. Denk hierbij aan de GDP, BRC, IFS en de uitlopende HACCP. GPD (gebaseerd op Europese richtlijn 2001/83 / EG) is een goed voorbeeld van een sectorafhankelijke certificering (medicijnen). Zoals bij veel andere regelingen kent ook de GPD-regeling een vereiste dat transporteurs een temperatuur monitoring systeem installeren in elk voertuig. Bij het niet naleven van deze voorschriften riskeren transporteurs hoge boetes van € 525 tot € 820.000 per overtreding!

Temperatuur monitoring op afstand

Een temperatuur monitoring systeem is onmisbaar om aan de strenge Europese wet- en regelgeving te voldoen. Hierdoor kunnen zowel transporteurs als chauffeurs ten alle tijde de temperatuur in de laadruimte in de gaten houden. Helaas vertrouwen veel transporteurs nog steeds op verouderde en onnauwkeurige temperatuur monitoring systemen. Deze systemen geven alleen basisinformatie over de temperatuur in de trailer en worden vaak alleen op een display in de cabine weergegeven.

Luchtstroom-trailer

Een andere belangrijke voorwaarde voor een betrouwbare registratie van de temperatuur, is de wijze waarop deze wordt geregistreerd. Oudere maar ook enkele bestaande systemen registreren de temperatuur in trailer door de uitlaatluchttemperatuur van de blower te registeren. Niet de werkelijke omgevingsluchttemperaturen die belangrijk zijn voor een betrouwbare registratie. Ook kan het voorkomen dat een trailer is opgedeeld in verschillende koelzones. Per koelzone moet men in staat zijn de temperatuur te registeren.

Een systeem voor temperatuur monitoring op afstand, zoals het systeem van FleetGO, is in staat om de werkelijke omgevingsluchttemperaturen in verschillende koelzones te registreren. Hierbij wordt rekening gehouden met koude en warme luchtstromingen veroorzaakt door geopende en gesloten deuren. Dit conform de huidige wet- en regelgeving. Door de combinatie van draadloze sensoren en een centrale communicatie-unit kan FleetGO’s Temperatuur Monitoring Kit strategisch door de gehele trailer worden geplaatst. Hiermee kan men continu de temperatuur per koelzone registreren en is de data real-time inzichtelijk via de FleetGO portal. Omdat de kit ook als stand-alone systeem beschikbaar is, kan de temperatuur in de trailer ook gemonitord worden wanneer deze voor een langere periode stil staat.

Temperatuur data en GPS

De Temperatuur Monitoring Kit van FleetGO combineert temperatuur monitoring met andere essentiële gegevens van een voertuig of trailer. Door bijvoorbeeld GPS data te combineren met real-time temperatuur data is FleetGO in staat om chauffeurs en wagenparkbeheerders real-time te informeren over temperatuurveranderingen op basis van locatie. Hiermee kan men bijvoorbeeld voorspellen wanneer er gestopt moet worden om de lading extra te koelen, waar en wanneer er onvoldoende gekoeld is of wat de impact is geweest van de buitentemperatuur op de temperatuur in de trailer.

Rapportages

Duidelijke rapportages en een betrouwbare opslag van data zijn cruciaal voor transporteurs. Allereerst om te voldoen aan de wet- en regelgeving en ten tweede om waardevolle inzichten te creëren. Het kan voorkomen dat er bij een controle gegevens van zowel de huidige rit als ritten in het verleden getoond moeten worden. Waar dit bij een handmatige registratie een tijdrovende klus is kan de chauffeur, bij het gebruik van een Remote Temperatuur Monitoring systeem, binnen enkele seconde de juiste data overhandigen.  Alle gegevens worden namelijk automatisch geregistreerd en zijn real-time beschikbaar voor zowel chauffeurs als fleet managers en kunnen ook via de API van FleetGO worden geïntegreerd in 3rd party software.

Alle transporteurs die temperatuurgevoelige producten vervoeren kunnen het zich niet meer veroorloven om temperatuurmonitoring te negeren.

Wilt u meer weten over de Temperatuur Monitoring Kit van FleetGO? Neem dan contact met ons op.

Offerte aanvraag