Wat is een digitale tachograaf?

Een digitale tachograaf is een apparaat ter grote van een autoradio dat is gemonteerd in goederen- en personenvoertuigen. De tachograaf registreert digitaal verschillende soorten bestuurders- en voertuiggegevens, zoals: reisafstand, snelheid, rijtijd en activiteiten van de bestuurder. De gegevens worden opgeslagen in het geheugen van de tachograaf en op de bestuurderskaarten. De voorganger van de digitale tachograaf is de analoge tachograaf, deze tachograaf registreert tachograafdata op papieren schijven in plaats van in een digitaal geheugen. De toonaangevende Europese tachograafmerken zijn VDO (Siemens), Stoneridge, Intellic en Actia.

Wat is een digitale tachograaf

In welke voertuigen is een digitale tachograaf verplicht?

De installatie van een digitale tachograaf is verplicht voor nieuwe zware voertuigen die in gebruik zijn genomen vanaf 1 mei 2006. Ook geldt de verplichting voor de vervanging van een defecte analoge tachograaf bij voertuigen die passagiers vervoeren van meer dan 9 zitplaatsen en bij voertuigen van meer dan 3,5 ton die geregistreerd staan sinds 1 januari 2003, indien dit technisch mogelijk is.

Riskeer nooit meer een tachograaf boete

Start nu met het analyseren van uw tachograaf bestanden met de all-in-one tachograaf analyse tool van FleetGO. Mis nooit meer een overtreding.

Kansen om boetes te krijgen zijn groter dan ooit!

Wat zijn digitale tachografen?

Een digitale tachograaf is een apparaat ter grote van een autoradio dat is gemonteerd in goederen- en personenvoertuigen. De tachograaf registreert digitaal verschillende soorten bestuurders- en voertuiggegevens, zoals: reisafstand, snelheid, rijtijd en activiteiten van de bestuurder. De gegevens worden opgeslagen in het geheugen van de tachograaf en op de bestuurderskaarten. De voorganger van de digitale tachograaf is de analoge tachograaf, deze tachograaf registreert tachograafdata op papieren schijven in plaats van in een digitaal geheugen. De toonaangevende Europese tachograafmerken zijn VDO (Siemens), Stoneridge, Intellic en Actia.

Hoe werkt een digitale tachograaf?

Digitale tachografen bestaan ​​uit een voertuigunit, bewegingssensor en tachograafkaarten. De voertuigunit is het moederbrein van de tachograaf. Deze heeft een processor, een klok, twee kaartsleuven, een display, een printer, een download output en bedieningsknoppen voor handmatige invoer. De voertuigunit bevindt zich in het bestuurdersgedeelte van de cabine. De bewegings- of snelheidssensor bevindt zich op de versnellingsbak. Deze zendereenheid produceert elektronische signalen wanneer de as van de versnellingsbak draait. De gecodeerde signalen worden door de bewegingssensor naar de voertuigunit gestuurd om te worden geregistreerd en opgeslagen. Download op deze pagina handleidingen van tachografen.

Welke data verzamelt een digitale tachograaf?

Een digitale tachograaf verzamelt en slaat de volgende gegevens op:

  • Datum kentekenbewijs
  • Voertuigsnelheid
  • Single of bijrijder
  • Aantal keren dat een bestuurderskaart wordt ingevoegd per dag
  • Afstand afgelegd door de bestuurder via de odometer
  • Driver-activiteit (rijden, rusten, ander werk, beschikbaarheid)
  • Datum en tijd van activiteiten
  • Events (te hoge snelheid, rijden zonder chauffeurskaart, fraudepogingen) en foutmeldingen
  • Handhavingscontroles
  • Details van tachograafkalibraties

.DDD Bestanden

Tachograafdata wordt opgeslagen als een .ddd-bestand dat kan worden geïmporteerd in tachograafanalysesoftware. In Spanje en Frankrijk hebben de .ddd-bestanden verschillende indelingen. In Spanje is het formaat van de digitale tachograafbestanden .tgd en in Frankrijk zijn er twee typen formaten voor digitale tachograafbestanden: de voertuiginformatie wordt opgeslagen in het V1B-formaat en de bestuurdersgegevens worden opgeslagen in het C1B-formaat. Het is van groot belang om tachograaf data te documenteren omdat voertuigen voorzien van tachograaf moeten voldoen aan de Europese tachograaf wetgeving. Door het goed op orde hebben van deze data kun je als bedrijf hoge boetes vermijden.

Soorten tachograafkaarten

Gegevens kunnen in de tachograaf worden vergrendeld met behulp van een bedrijfskaart. Hierdoor zijn de gegevens niet toegankelijk voor een ander bedrijf als het voertuig van eigenaar verandert. Alle gegevens kunnen worden verzameld met behulp van een controlekaart of een werkplaatskaart. Er zijn vier soorten tachograafkaarten.

De bestuurderskaart, de controleurskaart, de werkplaatskaart en de bedrijfskaart. Bestuurderskaarten worden gebruikt door bestuurders om rij-, rust- en activiteitsinformatie vast te leggen.

Controleurskaarten worden door wetshandhavingsinstanties gebruikt om gegevens van de tachograaf op te halen. Een controleurskaart kan elke vergrendeling die door bedrijven is ingesteld overschrijven.

Werkplaatskaarten worden gebruikt door geautoriseerde en officiële tachograaftechnici om tachografen te kalibreren, installeren of repareren.

Bedrijfskaarten worden door bedrijven gebruikt om gegevens over hun werknemers en voertuigen op te halen uit de tachograaf. Bedrijven kunnen ook informatie vergrendelen met behulp van hun bedrijfskaart of derden machtigen om gegevens te verzamelen zoals telematicadiensten.

Tachograafstanden

De tachograaf biedt vier verschillende standen: rijden, andere activiteiten, rust en beschikbaarheid. De ‘rijmodus’ wordt automatisch geactiveerd wanneer het voertuig in beweging is. De digitale tachograaf kiest meestal automatisch de modus ‘andere activiteiten’ wanneer hij tot stilstand komt komt. De ‘rust’- en’ beschikbaarheid’-standen kunnen door de bestuurder handmatig worden geselecteerd terwijl hij stilstaat. De tachograafsymbolen geven de huidige tachograafstand weer. De activiteitinformatie wordt opgeslagen in het interne geheugen van de tachograaf en tegelijkertijd op de chipkaart van de bestuurderskaart als deze in de tachograaf wordt geplaatst. Wanneer beide geheugenbanken vol zijn, worden de oudste gegevens automatisch overschreven met de huidige gegevens. Dit is een van de redenen waarom bedrijven digitale download-oplossingen voor tachografen gebruiken waarmee ze tachograafgegevens kunnen opslaan zolang ze dat maar willen.

Inbouw van een digitale tachograaf

Een tachograaf mag uitsluitend worden ingebouwd door een erkend tachograaf-installateur. Na de installatie wordt tachograaf verzegeld en komt er een installatieplaatje op. Elke twee jaar moet een tachograaf worden geijkt en gecontroleerd. Dat gebeurt meestal tijdens de verplichte APK.
Op het installatieplaatje moeten de volgende gegevens staan:

  • de naam, adres en het verzegelingsnummer van de installateur
  • de datum van installatie van de tachograaf
  • het kenteken van het voertuig
  • het chassis- of voertuigidentificatienummer (VIN)
  • het impulsgetal
  • de bandenmaat
  • Op alle plaatsen waar er fraude gepleegd zou kunnen met de tachograaf is deze verzegeld: tussen de aandrijfkabel en de versnellingsbak, tussen de aandrijfkabel en de tachograaf en aan de binnenkant van de tachograaf.

Let op: onjuist gebruik van de tachograaf kan leiden tot hoge boetes voor zowel het bedrijf als de chauffeur! Lees hier meer over sancties: boetes tachograaf.

BELANGRIJK: Dit is slechts een korte handleiding en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Elke chauffeur of onderneming moet altijd vertrouwen op het volledige wettelijke document dat hier te vinden is: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2006/561/oj?locale=nl

Dit artikel is op 06-12-2019 voor het laatst bijgewerkt.