Tachograafplicht bij BE-combinatie

Bedrijfsauto’s of voertuigcombinaties van 3.500 kilogram of meer, moeten verplicht zijn uitgerust met een tachograaf. BE-combinaties met dit gewicht vallen meestal ook onder deze plicht. Mits er een vrijstelling is gegeven. Wat zijn ook alweer de regels? En hoe kun je eraan voldoen? U leest het hieronder.

Tachograafplicht bij BE combinatie

Wat is de tachograafplicht?

Zware voertuigen, bussen en lichte bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer hebben een tachograafplicht. Deze plicht geldt voor alle voertuigen binnen de EU die bepaalde kenmerken hebben. Deze verplichting heeft tot doel bij te dragen aan betere arbeidsomstandigheden van beroepschauffeurs, meer veiligheid op de weg en eerlijke concurrentie tussen transporteurs. De tachograafplicht geldt voor:

  • vrachtwagens waarvan het Toegestane Maximum Massa (TMM) meer dan 3.500 kilo is;
  • bestelbussen waarvan het TMM meer dan 3.500 kilo is (eigen gewicht plus maximale laadvermogen van aanhanger en/of oplegger);
  • bussen die meer dan acht personen vervoeren (exclusief de bestuurder).

Op de tachograafplicht bestaan nationale en Europese uitzonderingen.

BE-combinatie en tachograafplicht

Een combinatie van een trekker en een of meerder opleggers wordt ook wel een ‘vrachtwagencombinatie’ genoemd. Er zijn vele soorten opleggers; bijvoorbeeld dubbeldeks, huif- of kipopleggers. Naast combinaties met trekkers, zijn er ook combinaties mogelijk met bestelauto’s en aanhangwagens. Voor al deze combinaties waarvan het totale gewicht (eigen gewicht plus maximale laadvermogen) 3.500 kilogram of meer is, geldt de tachograafplicht. Wie een tachograafvrijstelling heeft, zal wel de ritten en de arbeids- en rusttijden moeten registeren.

Let op: veel ondernemers zijn zicht niet bewust van een tachograafplicht bij een BE-combinatie.

Remote Tacho Download 

Tachograafdata downloaden; het kan zonder dat u er omkijken naar heeft. De Remote Tacho Download op basis van een black box is dé manier om uw data een efficiënt en op afstand te downloaden en uit te lezen. Handmatig papierwerk is hiermee verleden tijd! Waar uw voertuigen zich ook bevinden en wie ze ook bestuurt, alle bestanden worden binnen de wettelijke termijn automatisch op afstand gedownload en versleuteld (draadloos) verzonden naar een bestandsopslag. Bijvoorbeeld een online platform. Vraag gerust een offerte aan! 

Nooit meer handmatig uw bestanden downloaden

Start nu met het op afstand downloaden van uw tachograaf bestanden met de tachograaf uitleestool van FleetGO. Zo hoeft u niet meer fysiek uw bestanden te downloaden.

Wacht niet langer, besteed uw tijd nuttig!

Vrijstelling krijgen

Op de tachograafplicht bestaan uitzonderingen. Als een voertuig inclusief laadvermogen bijvoorbeeld uit maximaal 7.500 kilogram bestaat, maar de bestuurder het materiaal, de uitrusting of de machines nodig heeft voor het eigen beroep, kan deze bestuurder een vrijstelling krijgen. Daar is wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Zo mag het rijden niet de voornaamste activiteit zijn en mag de bestuurder niet meer dan twaalf uur per week met dit voertuig rijden. Daarnaast moet een sluitende ritten- en rij- en rusttijdenregistratie getoond kunnen worden (handmatig of digitaal). Ten slotte is deze vrijstelling alleen van toepassing op ritten die binnen een straal van honderd kilometer rond de vestigingsplaats van de onderneming worden gemaakt. Als de bestemming in het buitenland ligt, maar wel binnen een straal van honderd kilometer van de vestigingsplaats, geldt de vrijstelling ook. Let op: de rij- en rusttijdenwet kan wel anders zijn, zoals in Duitsland het geval is. Aan deze richtlijnen moet (ook) worden voldaan!

In het kort:

  • Maximaal laadvermogen is 7.500 kilogram;
  • De lading, de uitrusting of machines zijn voor uitvoer eigen beroep;
  • De bestuurder mag niet meer dan 12 uur rijden;
  • Een sluitende ritten en rusttijden registratie moet worden bij gehouden;
  • De ritten moeten binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats zitten.

BELANGRIJK: Dit is slechts een korte handleiding en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Elke chauffeur of onderneming moet altijd vertrouwen op het volledige wettelijke document dat hier te vinden is: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2006/561/oj?locale=nl

Dit artikel is op 06-12-2019 voor het laatst bijgewerkt.