Bestuurderskaart aanvragen (incl. kosten)

Een digitale tachograaf gaat niet zonder een bestuurderskaart (ook wel chauffeurspas genoemd). Oftewel; wie in een bus of truck met een tachograafplicht rijdt, heeft een bestuurderskaart nodig om dit voertuig te mogen besturen. Deze persoonsgebonden kaart registreert specifieke data aan de hand waarvan gecontroleerd kan worden of de rij- en rusttijden worden nageleefd.

Bestuurderskaart Aanvragen

Geldigheid bestuurderskaart

De geldigheidsdata staan duidelijk vermeld op de bestuurderskaart en op de verloopdatum, verloopt de kaart op precies 0:00u ’s nachts. Na dit moment is de kaart niet meer bruikbaar en zal de tachograaf de kaart niet meer accepteren. Als de kaart tijdens het rijden verloopt, zal de tachograaf een waarschuwing geven en de kaart uitwerpen. Vanaf dit moment dient u uw nieuwe kaart in gebruik te nemen.

Bestuurderskaart aanvragen, verlengen en kosten

Een bestuurderskaart vraagt u digitaal aan. Ook het verlengen van uw bestuurderskaart doet u digitaal. Ieder Europees land heeft een ‘eigen’ instantie waar bestuurderskaart kunnen worden aangevraagd, verlengd en betaald. In Nederland vraagt u de kaart via het via het online Kiwa Register.

Mag je rijden zonder bestuurderskaart?

Wie een voertuig met een tachograaf bestuurt, is verplicht om een bestuurderskaart te gebruiken. Rijden zonder een bestuurderskaart is dus niet toegestaan en kan leiden tot een forse tachograaf boete. Omdat een pas persoonsgebonden is, is het gebruik van de pas van iemand anders eveneens niet toegestaan. In een uitzonderlijk geval kan de boete uitblijven, namelijk als de kaart onherstelbaar is beschadigd, defect of gestolen is. Dat neemt niet weg dat iedere bestuurder met tachograafplicht in het bezit moet zijn van een geldige en actuele bestuurderskaart.

Bestuurderskaart verlopen en toch rijden

Rijden met een verlopen bestuurderskaart is niet toegestaan. Sterker nog; de tachograaf zal een verlopen pas niet accepteren en direct uitwerpen. Ten minste vijftien dagen voor de vervaldatum, moet u een nieuwe pas aanvragen. In de regel informeert de KIWA u tijdig over wanneer uw bestuurderskaart is verlopen. Bewaar uw verlopen bestuurderskaart nog wel minstens 28 dagen; bij een eventuele controle moet u deze kaart namelijk nog kunnen laten zien. Vergeet niet de bestuurderskaart data op de oude kaart uit te lezen. Deze data moet minimaal 1 jaar opgeslagen worden.

Handmatige invoer bestuurderskaart

Doordat uw oude kaart vanaf de verloopdatum niet meer bruikbaar is (immers, de tachograaf zal deze na deze datum niet accepteren), dient u eventueel ontbrekende rij- en rusttijden handmatig in te voeren op de nieuwe bestuurderskaart. Dit kan tot maximaal 28 dagen terug.

Voorbeeld:

Uw bestuurderskaart verloopt op zondag 31 januari (om 00:00u). Echter, uw dienst zit er op vrijdag 29 januari om 15:00u op en u begint vanaf dat moment met uw wekelijkse rust. U gaat maandag 1 februari om 07:00u weer rijden en gebruikt hiervoor uw nieuwe chauffeurskaart. Dit betekent dat de rustperiode vanaf vrijdag 15:00u tot en met maandag 07:00u niet op uw oude kaart noch uw nieuwe kaart geregistreerd staan. Deze periode dient u dan via de functie ‘handmatige invoer’ op de tachograaf, achteraf handmatig in te voeren voor een sluitende administratie.

Uitlezen oude bestuurderskaart

Nadat u uw nieuwe bestuurderskaart in gebruik heeft genomen en u eventuele ontbrekende data handmatig heeft ingevoerd, is het belangrijk om uw oude kaart nog een laatste keer uit te lezen. Aangezien dit niet meer via de tachograaf kan, dient u hiervoor gebruik te maken van een downloadterminal of chipkaartlezer.

Deze stap wordt vaak vergeten en kan voor grote problemen zorgen. Immers, wanneer de tachograafdata van een bestuurder niet compleet is, loopt u onnodig risico op hoge tachograaf boetes.

Bestuurderskaart kwijt of gestolen

In de situatie dat uw bestuurderskaart kwijt of gestolen is, dient u dezelfde procedure te handhaven: tot maximaal 28 dagen terug, dient u uw tijden handmatig in te voeren op uw kaart via de functie ‘handmatige invoer’ op de tachograaf.

BELANGRIJK: Dit is slechts een korte handleiding en er kunnen geen rechten worden verleend. Elke chauffeur of onderneming moet altijd vertrouwen op het volledige wettelijke document dat hier te vinden is: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2006/561/oj?locale=nl

Dit artikel is op 14-03-2023 voor het laatst bijgewerkt.