Rijbewijs gedigitaliseerd en tot 4,25 ton rijden met B-rijbewijs

Digitalisering Rijbewijs

FleetGO houdt u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de wereld van rijbewijzen, met de aankondiging van de 4e Rijbewijsrichtlijn. De Europese Commissie heeft aangekondigd dat ze in 2023 de huidige rijbewijsrichtlijn wil herzien, met als doel het digitaliseren van het rijbewijs en het toelaten van 18-jarigen om vrachtwagens te besturen in de gehele EU.

De 4e Rijbewijsrichtlijn zal leiden tot veranderingen in de minimumleeftijd voor het behalen van rijbewijzen voor vrachtwagens en bussen. De minimumleeftijd zal worden verlaagd van 21 of 24 jaar naar 18 jaar, om het tekort aan vrachtwagenchauffeurs aan te pakken. Dit zal een grote stap zijn in het verminderen van het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Europa en zal de mobiliteit in Europa verbeteren.

Een ander belangrijk aspect van de nieuwe richtlijn is de verhoging van het maximale gewicht dat een voertuig mag wegen met een rijbewijs B, van 3,5 ton naar 4,25 ton. Dit betekent dat camperbestuurders, wiens voertuigen vaak zwaarder zijn dan 3,5 ton, hun voertuig zonder uitzondering mogen besturen. Dit is een welkome verandering voor veel camperbestuurders die zich geconfronteerd zien met beperkingen in hun bestuursmogelijkheden.

Zware voertuigen B rijbewijs

Daarnaast zal de 4e Rijbewijsrichtlijn ook leiden tot de invoering van een digitale versie van het rijbewijs. Dit betekent dat mensen hun rijbewijs in digitale vorm op hun smartphone kunnen opslaan en gebruiken bij politiecontroles of autoverhuur. Dit is een stap in de richting van een papierloze samenleving en maakt het gemakkelijker en efficiënter voor mensen om hun rijbewijs te gebruiken. Bovendien wordt er een QR-code gepland voor de chequekaart voor rijbewijzen in plaats van de huidige chip, om de kaart fraudebestendiger te maken.

Een andere verandering die de richtlijn zal brengen is dat de voorschriften die tot nu toe alleen op nationaal niveau golden, in de toekomst ook in de hele EU zullen worden erkend. Dit zal bijvoorbeeld leiden tot erkenning van het B196-rijbewijs in Duitsland, dat momenteel alleen gebruikt mag worden om lichte motorfietsen tot 125 cc te besturen, maar in de toekomst ook in andere EU-landen zou kunnen worden erkend. Dit zou een grotere mobiliteit betekenen voor mensen met dit rijbewijs en zou het gemakkelijker maken om in andere EU-landen te rijden.

Het is duidelijk dat de 4e Rijbewijsrichtlijn een aantal belangrijke veranderingen zal brengen voor rijbewijshouders in Europa. Van het digitaliseren van het rijbewijs tot het verhogen van het maximale gewicht van voertuigen dat mag worden bestuurd met een B-rijbewijs, deze veranderingen zullen het leven van rijbewijshouders gemakkelijker maken. Bovendien zal de verlaging van de minimumleeftijd voor het behalen van rijbewijzen voor vrachtwagens en bussen een grote stap zijn in het verminderen van het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Europa en zal dit bijdragen aan een betere mobiliteit in Europa. Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op FleetGO.nl en wees voorbereid op de veranderingen die de 4e Rijbewijsrichtlijn zal brengen.

Offerte aanvraag