In 2025 is het tijd voor de grote retrofit binnen het internationaal vervoer. Een groot jaar voor de transportsector, met veel veranderingen die doorgevoerd gaan worden. Dit is namelijk het jaar waarin een groot deel van het internationale vervoer moet worden uitgerust met nieuwe tachografen: de Smart Tacho 2. Wat houdt deze retrofit in en wat zijn de voordelen? Ontdek het hier.
Nieuwe functies van de Smart Tacho 2
Een grote transitie in de transportwereld, maar waarom is deze overstap zo belangrijk? De Smart Tacho 2 heeft een aantal nieuwe functies die nog aan de Smart Tacho 1 ontbraken. Hierdoor kan de tachograaf niet alleen gebruikt worden om de rij- en rusttijden van chauffeurs te controleren. Zo is het ook een geschikt controlemechanisme voor cabotage en detachering. Ook het bepalen van locaties en de veiligheid van het systeem zijn verbeterd. Zo registreert de tachograaf automatisch grenspassages, is het mogelijk om laden en lossen te registreren, is direct te zien in welk land het voertuig zich bevindt en is de maximale rijtijd uit te lezen. Het GNSS-signaal is beter beveiligd, voor meer dataveiligheid.
Invoering van nieuwe tachografen
In 2025 moeten de nieuwe tachografen dus worden ingevoerd. Dit geldt nog niet voor alle voertuigen, maar wel voor een groot deel van de voertuigen die voor internationaal transport gebruikt worden. De volgende tijdlijn is opgesteld:
- 1 januari 2025: Smart Tacho 2 verplicht voor alle voertuigen met een analoge of digitale tachograaf.
- 19 augustus 2025: Smart Tacho 2 verplicht voor alle voertuigen met een Smart Tacho 1.
- 1 juli 2026: Smart Tacho 2 verplicht voor alle internationaal rijdende voertuigen met een totaalgewicht van minstens 2.500 kilo.
Meer gebruiksgemak voor chauffeurs, controleurs en bedrijven
Het plaatsen van nieuwe tachografen is natuurlijk een grote logistieke kwestie. Het kost tijd en geld, dus ondernemers zijn misschien niet zo happig op deze nieuwe regels. Toch kan het gebruik van de nieuwe Smart Tacho 2 voor veel meer gemak zorgen. Dat begint al bij de chauffeurs. Zij hoeven bij het passeren van een landsgrens niet meer te stoppen om de landcode te veranderen. Dat bespaart ze tijd, maar zorgt ook voor energiezuinigere ritten. Het is ook mogelijk om een smartphone of het dashboard met de tachograaf te verbinden. De bediening gebeurt dus gewoon via de bekende wegen, waardoor de tachograaf minder foutgevoelig is. Een ander groot pluspunt is dat de tachograaf op afstand kan worden uitgelezen. Dat is niet alleen prettig voor handhavers die voortaan de maximale rijtijd tachograaf uitlezen op deze manier. Het is namelijk ook mogelijk om de gegevens van de tachograaf te downloaden, gewoon op afstand. Deze worden vervolgens versleuteld naar een speciale bestandopslag verzonden. Hierdoor kunnen de gegevens niet in verkeerde handen komen, maar wel door de juiste personen worden uitgelezen en de tachograaf data analyseren. Dat maakt het beheren van een groot wagenpark aanzienlijk makkelijker.
Technische uitdagingen
Een grote retrofit als in 2025 verloopt natuurlijk nooit zonder problemen. Zo zijn er al berichten binnengekomen van foutmeldingen waar chauffeurs en beheerders van wagenparken geen invloed op hebben. Zo kan er tijdens een controle plotseling een foutmelding tevoorschijn komen. Europese inspectiediensten zijn op de hoogte van deze technische mankementen. Mocht er toch een onterechte boeten worden uitgeschreven wegens een foutmelding op de tachograaf, dan verzoekt ondernemersvereniging TLN om deze met hen te delen. De kans is groot dat deze kleine foutjes binnenkort uit de software worden gehaald dankzij nieuwe updates. Het installeren van de nieuwe Smart Tacho 2 is ook een technische uitdaging. Dit moet zorgvuldig gebeuren, bij voorkeur door een monteur die ook al ervaring heeft met dit nieuwe systeem. Hierdoor weet u zeker dat de tachograaf op de juiste manier is ingesteld en gekoppeld is aan het dashboard. Zorg er dus voor dat u de juiste partij inschakelt voor deze grote retrofit in 2025, zodat uw wagenpark helemaal klaar is voor deze nieuwe periode.
Andere wijzigingen voor internationaal transport
De invoering van de Smart Tacho 2 is de grootste verandering waar transportbedrijven rekening mee moeten houden in 2025. Toch is er ook nog een andere wijziging die belangrijk is voor chauffeurs en transportbedrijven. Chauffeurs zijn per 1 januari 2025 namelijk verplicht om 56 dagen aan gegevens te overhandigen bij een controle. Dat is een verdubbeling van de 28 dagen die voorheen verplicht waren. Met een maximale opslag van 6 tot 9 maanden hoeft dat geen probleem te zijn. Houd er wel rekening mee dat de Smart Tacho 2 een beperkte opslag heeft voor landcodes. Zo kunnen er slechts 112 posities voor het begin en einde van een land worden opgeslagen. Houd daar dus rekening mee bij het beheer van de tachograafgegevens en lees de tachograaf tijdig uit.
De Smart Tacho 2 als transitietachograaf
Enkele technische foutjes tonen al aan dat de Smart Tacho 2 nog niet helemaal is geoptimaliseerd, maar dat wordt in de komende periode nog rechtgetrokken. Wel is de Smart Tacho 2 nog niet de ideale tachograaf. Zo wordt er nog gewerkt aan een variant met het ONSMA-signaal. Dit is een signaal dat voor extra beveiliging op de satellietverbinding moet zorgen. Dat heeft geen directe invloed op het rijgemak van de chauffeur of het controle-gemak van de wagenparkbeheerder. Het is vooral een extra veiligheidsmaatregel die uiteindelijk doorgevoerd zal worden. De kans is dus groot dat de invoering van de Smart Tacho 2 niet de laatste retrofit in de transportwereld zal worden.