Bijtelling 2016

Let op: deze informatie is verouderd. Bekijk hier de informatie over bijtelling vanaf 2020!

Wilt u uw netto bijtelling berekenen? Gebruik dan deze tool: Bijtelling Berekenen.

Autobrief 2

Nadat Wiebes aankondigde dat de zogenaamde “Autobrief 2” met daarin de hervormingen voor autobelastingen werd uitgesteld, kwam hij met een tijdelijk voorstel voor de bijtelling in 2016. In dit voorstel werden de elektrische en hybride voertuigen ineens een stuk zwaarder belast. Reden hiervoor waren tegenvallende resultaten op het gebied van CO2-besparing. De plannen schoten bij diverse brancheorganisaties in het verkeerde keelgat waardoor er veel kritiek op de plannen was en er met klem werd verzocht de plannen te heroverwegen. Een en ander heeft geleid tot bovengenoemde oplossing voor het “tussenjaar” 2016.

Let op: deze informatie geldt niet voor dit jaar. Bekijk hier de informatie over bijtelling vanaf 2020!

Bijtelling 2016

Hieronder treft u de definitieve categorieën voor bijtelling in 2016:

BijtellingspercentageCO2-uitstoot (gram/km)
4% (mrb vrij)0
15% (50% mrb)1 t/m 50
21%51 t/m 106
25%>106

Volledig elektrische voertuigen blijven dus belast met 4% en hybride auto’s zullen met 15% bijtelling worden belast. Fors hoger dan de huidige 7% waarin de meeste hybrides nu vallen. Het grootste gedeelte van leaserijdend Nederland zal 21 of 25% bijtelling gaan betalen in 2016, waarmee privé rijden dus flink duurder wordt.

Maximaal genieten van huidige bijtellingstarieven

De bijtelling in 2015 blijft onveranderd en in de Autobrief 2 worden de wijzigingen voor 2017 gepresenteerd. De verwachting is dat deze plannen halverwege 2015 gepresenteerd worden. Diegene die maximaal gebruik willen maken van de huidige bijtellingstarieven zullen dus vóór 31 december 2015 hun zakelijke auto op kenteken moeten zetten. Zo kan men nog 60 maanden lang ‘genieten’ van het huidige systeem.