Bpm veranderingen in 2025

BMP 2025

2025 is een groot jaar voor de transportsector. Er vinden namelijk allerlei veranderingen plaats, zowel voor transportbedrijven als voor particulieren. Zo verandert de bijtelling voor elektrische voertuigen en wordt ook de wegenbelasting aangepast. Een derde verandering is de wijziging rondom de bpm-vrijstelling, zowel voor elektrische voertuigen als voor zakelijke bestelauto’s. Wat houden deze wijzigingen in en wat gaan ze voor u betekenen? Lees hier alles wat u moet weten over de veranderingen rondom bpm in 2025.

Wat is bpm?

Bpm wordt ook wel aanschafbelasting genoemd en is een belasting die u eenmalig betaalt voor de aanschaf van een auto. Zo betaalt u deze belasting bijvoorbeeld wanneer u een auto uit het buitenland importeert, maar ook wanneer u grote wijzigingen aanbrengt aan een voertuig. Deze belasting moet dus niet verward worden met wegenbelasting, ook wel mrb genoemd. Dit bedrag betaalt u namelijk doorlopend, zolang een voertuig bij u in bezit is. De aanschafbelasting bestaat normaal gesproken uit twee delen. U betaalt het vaste deel, wat een vast bedrag is dat voor ieder voertuig geldt. Daarnaast is er het gedeelte dat afhankelijk is van uw voertuig. Voorheen werd dat gedeelte bij personenauto’s gebaseerd op gewicht. Tegenwoordig wordt dit tarief berekend op basis van de CO2-uitstoot van een personenauto.

Bpm-vrijstelling voor elektrische voertuigen

Lange tijd hadden elektrische personenauto’s een vrijstelling voor bpm. Het was dus niet nodig om aanschafbelasting te betalen wanneer u voor een elektrisch voertuig koos. Deze regel moest ervoor zorgen dat elektrische personenauto’s een aantrekkelijkere optie werden. Inmiddels is de overheid bezig met het terugdraaien van dit soort tijdelijke regelingen. Dat heeft onder andere te maken met de steeds aantrekkelijkere prijzen voor elektrische voertuigen. Daarnaast mist de overheid gewoon inkomsten door deze regelingen in stand te houden. Ook dat speelt mee bij het verdwijnen van de bpm-vrijstelling voor elektrische voertuigen. Per 1 januari 2025 is het daarom ook bij de aanschaf van een elektrische auto verplicht om aanschafbelasting te betalen.

Hoeveel bpm gaat u betalen voor elektrische voertuigen?

Bij de aanschaf van een elektrisch voertuig moet u per 1 januari 2025 dus bpm gaan betalen. De hoogte van deze belasting wordt normaal gesproken gedeeltelijk gebaseerd op de CO2-uitstoot van een voertuig. Die is er natuurlijk niet wanneer u voor een volledig elektrische auto kiest. Wat is de bpm voor elektrische auto’s dan? Hier betaalt u alleen het vaste deel. Dit is het standaardbedrag dat voor ieder voertuig in rekening wordt gebracht.

Een vervelende toevoeging in 2025: het vaste deel gaat omhoog. Deze bedroeg in 2024 nog € 440,- en stijgt onder andere door inflatiecorrectie van 1,2%. Daarnaast heeft de overheid besloten om het vaste deel te verhogen met € 200,-. Hier komt ook weer inflatiecorrectie overheen. Dit betekent in de praktijk dat u € 667,- bpm per nieuwe auto moet gaan betalen. Natuurlijk hoeft u deze belasting niet te betalen over voertuigen die al in uw bezit zijn. Pas wanneer u in 2025 een nieuwe elektrische auto koopt of deze ombouwt, moet u hier aanschafbelasting over betalen.

Bpm-vrijstelling voor bestelauto’s

De verdwijning van de bpm-vrijstelling voor elektrische voertuigen is een grote stap in 2025. Daar komt bij dat er ook veranderingen worden ingevoerd voor bedrijfsauto’s. Ondernemers genoten lange tijd ook van een bpm-vrijstelling wanneer ze een bestelauto kochten. Het maakte daarbij niet uit of het om een elektrisch voertuig ging of om een bestelauto die op diesel, benzine of gas reed. Dit was een regeling die was ingevoerd om ondernemers tegemoet te komen bij de aanschaf van noodzakelijke voertuigen voor hun bedrijf. Er waren wel een aantal regels waar ondernemers aan moesten voldoen. Zo moest de bestelauto zijn ingericht voor zakelijke doeleinden en voor minstens 10% van alle zakelijke kilometers gebruikt worden. Uiteraard moest u ook als ondernemer erkend worden door de belastingdienst om van deze vrijstelling gebruik te mogen maken.

Hoeveel bpm betaalt u voor bestelauto’s in 2025?

In 2025 wordt de bpm-vrijstelling voor bestelauto’s afgeschaft. Het doel van de overheid is om de aanschaf van emissievrije bestelauto’s te stimuleren. Door de bpm-vrijstelling voor bestelauto’s af te schaffen, is er de hoop dat ondernemers voortaan eerder voor een elektrische bestelauto zullen kiezen. Hier wordt namelijk minder aanschafbelasting over gerekend, omdat deze bestelauto’s helemaal geen CO2-uitstoot hebben. Het idee is dus dat ondernemers een extra zetje krijgen om voor een emissievrije bestelauto te kiezen. De invoering van milieuzones draagt daar ook aan bij.

Bent u toch van plan om in 2025 een bestelauto aan te schaffen die op benzine, diesel of gas rijdt? Dan moet u volwaardige aanschafbelasting betalen. U betaalt dus de vaste voet, maar ook nog een deel dat gebaseerd is op de uitstoot van uw bestelauto. Dit bedrag wordt berekend door het aantal gram CO2-uitstoot per kilometer te vermenigvuldigen met een basisbedrag. Deze bedragen voor 2025 zijn nog niet bekend.

Overgangsregeling

Deze wijziging in de bpm-vrijstelling voor bestelauto’s heeft natuurlijk veel impact op ondernemers. De aanschaf van een nieuwe bestelauto is ineens aanzienlijk duurder. Daarom geldt er een overgangsregeling. Deze regeling geeft aan dat er geen bpm betaald hoeft te worden op nieuwe voertuigen met een datum eerste inschrijving die op of voor 31 december 2024 valt. De overgangsregel geldt ook voor nieuwe voertuigen die op of na 1 januari 2025 worden ingeschreven, maar wel een datum eerste toelating hebben die nog in 2024 ligt. In beide gevallen geniet u dus nog van de oude bpm-vrijstelling die voor ondernemers gold, zolang u aan alle voorwaarden voldoet.