Bijtelling in 2021: benzineauto of elektrische auto?

Bijtelling Benzine Elektrisch

2021. Een jaar dat als gevolg van Covid-19 anders begint dan we gewend zijn. Behalve op ons privéleven, heeft dit virus ook invloed op ons zakelijk leven. We werken meer thuis en maken dus minder kilometers op de weg. Daarnaast, zijn er veranderingen in aantocht voor de bijtelling. Staat u op het punt een keuze te maken voor een nieuw voertuig? En twijfelt u tussen een benzineauto of een elektrische auto in relatie tot de bijtelling? Let dan goed op!

De bijtelling voor elektrische auto’s stijgt de komende jaren stapsgewijs enkele procenten. Waar u in 2020 nog 8 procent bijtelling betaalde voor een elektrische auto met een cataloguswaarde tot € 45.000, betaalt u in 2021 al 12 procent voor een elektrische auto met een cataloguswaarde tot € 45.000. In 2022 tot en met 2024 is het bijtellingspercentage 16 procent voor auto’s met een cataloguswaarde tot € 40.000, 17 procent in 2025 en 22 procent in 2026. Rijdt u in een elektrische auto waarvan de catalogusprijs hoger is dan de genoemde drempelbedragen, dan betaalt u standaard 22 procent bijtelling over het resterende aanschafbedrag. Vanaf 2026 is het bijtellingspercentage van alle elektrische voertuigen gelijk aan die van benzine- en dieselauto’s.

Volledig-automatische-Rittenregistratie

Is groener nog steeds goedkoper?

Groen, oftewel elektrisch rijden, werd jarenlang gestimuleerd door de overheid. Gaandeweg vraagt de overheid steeds meer aan onszelf om hiervoor in de buidel te tasten. Van het rendement, minder CO2-uitstoot, profiteren we tenslotte allemaal. Om die reden is elektrisch rijden een pré. Als u desondanks reden hebt om voor de meest economische optie te kiezen, is het de moeite waard om opnieuw de vergelijking te maken tussen rijden met én zonder CO2-uitstoot. Doordat de drempelwaarde van de catalogusprijs van een elektrisch voertuig lager wordt en het bijtellingspercentage hoger, krimpt het financiële voordeel van groen rijden. Blijft elektrisch rijden dan nog financieel voordelig? Dat hangt van een aantal factoren af, maar in de meeste gevallen wel. We lichten dit toe aan de hand van een voorbeeld.

Voorbeeld

U rijdt in een e-Golf van de zaak met een aanschafwaarde van € 35.000. U gebruikt deze Golf ook voor privédoeleinden. Aangezien het aanschafbedrag onder de drempelwaarde ligt, betaalt u tot en met 2025 minder bijtelling dan voor een benzine- of dieselauto. In 2021 betaalt u

€ 4.200 bijtelling (12 procent van de cataloguswaarde). Dat is dus € 1.300 minder dan wanneer u 22 procent bijtelling betaalt voor een vergelijkbare ‘gewone’ Golf met een aanschafwaarde van € 25.000 Dan betaalt u namelijk € 5.500 per jaar aan bijtelling. Over deze bedragen betaalt u, uitgaande van belastingschijf 1 (inkomen tot € 68.508), 37,35 procent belasting. Voor de e-Golf betaalt u jaarlijks dus € 1.569 belasting en voor de benzine- of diesel-Golf € 2.054. Dit betekent dat u jaarlijks  € 585 goedkoper uit bent voor de e-Golf; dat is ongeveer € 40 per maand. Hier staat wel tegenover dat u dit voertuig regelmatig moet opladen, dat u na een oplaadbeurt kortere afstanden kunt rijden dan in een reguliere Golf en dat u eventuele oplaadkosten die u thuis maakt nog moet verrekenen met uw werkgever.

Het nieuwe werken

Samenvattend: de bijtelling van een elektrisch voertuig onder het vastgestelde drempelbedrag, is iets lager dan die van een ‘gewone’ benzine- of dieselauto. Daar staan enkele praktische nadelen tegenover. Maar hoe nadelig zijn deze nadelen? Nu ‘het nieuwe werken’ als gevolg van de corona-pandemie in opmars is, kunnen we nauwelijks van nadelen spreken. Integendeel. We werken meer thuis en rijden dus minder. En velen van ons zijn van plan ook na de coronapandemie meer thuis te werken dan voorheen. Dat betekent dat er blijvend meer tijd en gelegenheid is een elektrische auto op te laden en dat we structureel minder zakelijke kilometers maken. Bovendien plaatsen steeds meer gemeenten een groeiend aantal oplaadpunten, wat de oplaadmogelijkheden nog eens vergroot. Het nieuwe werken en het groene rijden vormen samen dus een win-wincombinatie voor u én het milieu.

Rittenregistratie

Wilt u liever helemaal geen bijtelling betalen? Dan moet u de Belastingdienst kunnen aantonen dat u maximaal 500 privékilometer per kalenderjaar in uw zakelijke auto rijdt. Dat doet u met behulp van een rittenregistratie. U mag daarvoor een handmatige rittenregistratie gebruiken, maar dat is een bewerkelijke klus en bovendien foutgevoelig. Met een automatische rittenregistratie bent u verzekerd van een sluitende kilometeradministratie die aan alle criteria van de Belastingdienst voldoet.

Offerte aanvraag