Bestelauto’s en vrachtwagens in de ZE-zone in 2025

ZE Zones 2025

Het ging er al lang over, maar in 2025 is het dan zover: zero-emissiezones, oftewel ZE-zones, worden officieel ingevoerd in enkele grote steden. De invoering van deze zones moet ervoor zorgen dat er minder schadelijke uitstoot vrijkomt in steden. Dat is beter voor het milieu, maar verbetert ook de leefbaarheid in deze gebieden. Waar moet u als ondernemer precies rekening mee houden wanneer deze zero-emissiezones worden ingevoerd? En in welke steden zijn ze eigenlijk geldig? Dat leest u hier.

Wat zijn ZE-zones?

Een ZE-zone, of zero-emissiezone is een stadsgebied waar geen vervuilende bestelwagens en vrachtwagens mogen komen. Het gaat dan specifiek om bestelbussen en vrachtwagens. Hier zijn dus alleen vrachtwagens en bestelbussen welkom die geen schadelijke stoffen uitstoten, bijvoorbeeld omdat ze volledig elektrisch rijden. Voor personenauto’s en bedrijfsauto’s als taxi’s gelden deze regels niet. De zones mogen per 1 januari 2025 ingesteld worden door gemeenten. Het is afhankelijk per gemeente of dat gebeurt en om welk gebied het gaat. In de praktijk gaat het om minstens het stadscentrum, eventueel aangevuld met enkele wijken die om dit centrum heen liggen.

Het verschil tussen een ZE-zone en milieuzone

De termen ZE-zone en milieuzone worden soms door elkaar gebruikt. Dat is niet terecht, want er zit een duidelijk verschil tussen beide zones. Vrachtwagens en bestelbussen met schadelijke uitstoot zijn niet welkom in een ZE-zone. Hier zijn dus alleen elektrische bedrijfsauto’s of auto’s op waterstof welkom. In een milieuzone gelden bepaalde beperkingen, maar deze zijn minder streng dan in een ZE-zone. Zo mogen er misschien geen zeer vervuilende bedrijfsauto’s komen, maar wel auto’s die een relatief lage CO2-uitstoot hebben. De eisen voor een milieuzone kunnen verschillen per gebied. Meestal worden bepaalde dieselvoertuigen geweerd uit deze gebieden.

In welke steden komt er een zero-emissiezone?

Per 1 januari 2025 hebben gemeenten de mogelijkheid om een ZE-zone in te stellen. Dat betekent niet dat iedere gemeente dat ook automatisch doet. Op dit moment zijn er ongeveer dertig gemeenten die hebben aangekondigd dat er een zero-emissiezone zal komen. Het gaat hierbij vooral om grotere steden, zoals Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. Ook kleinere steden hebben een zero-emissiezone aangekondigd, maar deze worden lang niet allemaal op 1 januari ingevoerd. Sommige gemeenten wachten tot later in 2025 of hebben zelfs een plan opgesteld waarbij de ZE-zone pas in 2030 wordt ingevoerd. Het is als ondernemer dus belangrijk om op de hoogte te zijn van de regels per gemeente waar u actief bent. Zo weet u of deze nieuwe uitstootvrije zones invloed hebben op uw onderneming.

Met welke bedrijfsauto’s heeft u toegang tot een ZE-zone?

Het uitgangspunt van een zero-emissiezone is simpel: bestelwagens en vrachtwagens die CO2 uitstoten zijn niet welkom in deze zones. Dat betekent dat u hier alleen mag rijden wanneer u elektrische voertuigen heeft of zelfs voertuigen op waterstof aan uw wagenpark toevoegt. In de eerste fase geldt er wel nog een overgangsregeling. Hierdoor worden niet direct alle schadelijke bedrijfswagens geweerd uit ZE-zones.

De volgende tijdlijn wordt aangehouden voor de overgangsregeling:

  • Bestelwagens Euro 5: tot 1 januari 2027 toegang tot ZE-zones.
  • Bestelwagens Euro 6: tot 1 januari 2028 toegang tot ZE-zones.
  • Bakwagens Euro 6 die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn: tot 1 januari 2030 toegang tot ZE-zones.
  • Oplegtrekkers Euro 6 die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud zijn: tot 1 januari 2030 toegang tot ZE-zones.

Alle bestelwagens en vrachtwagens met Euro 4 of lager, zijn dus per 1 januari 2025 helemaal niet meer toegestaan in ZE-zones.

Kunt u een vrijstelling krijgen?

Er zijn bepaalde situaties waarin u een vrijstelling krijgt op de regels rondom de ZE-zones. Deze vrijstelling wordt automatisch gegeven en is op basis van het kenteken van uw voertuig. U hoeft hier dus geen aanvraag voor in te dienen. Zo krijgt u wel toegang tot deze zones in de volgende situaties:

  • U rijdt in een oldtimer van veertig jaar of ouder.
  • U rijdt in een voertuig dat is aangepast voor rolstoelen.
  • U rijdt in een voertuig dat voor minstens € 500,- is aangepast om een bepaalde handicap te faciliteren.

Ontheffingen

Een vrijstelling krijgt u automatisch. Komt uw voertuig daar niet voor in aanmerking? Dan is het mogelijk om een ontheffing aan te vragen. Dit kan bijvoorbeeld wanneer u om bedrijfseconomische redenen wel toegang moet krijgen tot een bepaalde zone. Ook wanneer u niet op tijd aan een geschikt vervangend voertuig kunt komen, is het mogelijk om een ontheffing aan te vragen. Verder komt u misschien in aanmerking voor een ontheffing wanneer er zwaarwegende redenen zijn waarom u geen emissievrij voertuig kunt regelen. Deze ontheffingen kunnen voor een dag worden uitgegeven, maar ook voor langere periodes. Het is bovendien mogelijk om een landelijke of lokale ontheffing te krijgen. Deze ontheffing vraagt u aan bij het zero-emissieloket.

Maak gebruik van subsidies en regelingen

De invoering van ZE-zones vraagt om veel aanpassingsvermogen van ondernemers. Ze moeten hun hele wagenpark verduurzamen om toegang te krijgen tot enkele belangrijke werkgebieden. Op den duur gaan deze zones ook invloed hebben op steeds meer ondernemers, aangezien het aantal actieve ZE-zones zal toenemen. De aanschaf van een nieuw elektrisch wagenpark is natuurlijk geen kleine investering. Gelukkig zijn er verschillende subsidies en regelingen waar u als ondernemer gebruik van kunt maken. Zo is er de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). De Milieu-investeringsaftrek (MIA) geeft u de optie om uw investeringskosten gedeeltelijk af te schrijven. Zo is het voor meer ondernemers haalbaar om te investeren in hun toekomst.