De nieuwste generatie tachografen, beter bekend als de ‘Smart Tacho’, ofwel Slimme Tachograaf, wordt de nieuwe standaard. Alle nieuwe vrachtwagens en bussen die na 15 juni 2019 voor het eerst zijn geregistreerd, moeten met deze nieuwe tachograaf worden uitgerust. Dit heeft als gevolg dat elk transportbedrijf zich zal moeten aanpassen. In dit artikel wijzen we op de belangrijkste veranderingen die de Slimme Tachograaf met zich meebrengt.
Om de bestanden van deze nieuwe generatie tachografen te kunnen downloaden, moet u uw downloadapparatuur upgraden. Als u nog geen Slimme Tachografen in uw vloot heeft, hoeft u nog geen actie te ondernemen. Maar zodra uw vloot vernieuwt, moet u upgraden.
Als u Remote Tacho Download van FleetGO gebruikt, hoeft u zich geen zorgen te maken; al onze systemen zijn afgestemd op de nieuwste tachografen. Lees meer over Remote Tacho Download.
Alle nieuwe voertuigen krijgen een Slimme Tachograaf
Alle nieuwe vrachtwagens zijn uitgerust met de Slimme Tachograaf (lees hier meer over alle functionaliteiten). Dit betekent dat zodra u uw vloot vernieuwt, u te maken krijgt met deze nieuwe generatie tachografen. De nieuwe tachograaf heeft een verbeterde technische infrastructuur om fraude te voorkomen en de eenvoud van de controles langs de weg vergaand te vergroten.
Controle langs de weg neemt toe
De nieuwe DSRC-interface (Dedicated Short Range Communication) maakt het mogelijk voor toezichthoudende instanties om op (korte) afstand gegevens uit te lezen die helpen bij het opsporen van mogelijke fraude. Deze interface dient louter als voorselectie-instrument om op dat moment te beslissen of verdere inspectie nodig is.
Als er bij nadere inspectie geen aanwijzingen voor fraude zijn gevonden, worden de via DSCR verzamelde gegevens na 3 uur gewist. Algemene wegcontroles kunnen uiteraard nog steeds plaatsvinden zónder deze voorselectie.
Met dit nieuwe voorselectie-instrument kunnen de toezichthoudende instanties veel meer voertuigen in hetzelfde tijdsbestek effectiever inspecteren dan met een algemene inspectie. Belangrijker nog: als een vrachtwagen wordt geselecteerd voor verder onderzoek, is het zeer waarschijnlijk dat er iets mis is met de gegevens van de tachograaf, waardoor de kans op een boete sterk toeneemt.
Binnen 15 jaar moet elk EU-land met DSRC inspecteren
Het nieuwe monitoringsysteem met DSRC is binnen 15 jaar verplicht in alle EU-landen gerekend vanaf 15 juni 2019. Vanaf 15 juni 2034 betekent dit dus dat alle vrachtwagens die internationaal rijden, uitgerust moeten zijn met de Slimme Tachograaf.
NB: Vrachtwagens die alleen in eigen land rijden, mogen uitgerust blijven met de ‘oude’ generatie digitale tachografen.
GPS-posities elke 3 uur geregistreerd
De Slimme Tachograaf registreert de GPS-positie vanaf het begin van de dienst, het einde van de dienst en elke 3 uur tijdens de dienst. De GPS-locatie is een extra beveiligingslaag om te controleren of de locaties logisch zijn binnen de getoonde rijtijden.
De beveiliging van de snelheidspuls (KITAS) is verbeterd
Om de manipulatie te bemoeilijken is de KITAS-sensor verbeterd. Dit is de encoder/sensor op de versnellingsbak die de snelheidspuls aan de tachograaf geeft. Met de vernieuwde versie is het makkelijker om te zien of de sensor geopend is (sabotagebestendig). Vervolgens kan de verbinding tussen de KITAS-sensor en de tachograaf slechts één keer worden uitgevoerd: de nieuwe KITAS kan slechts één keer aan een tachograaf worden gekoppeld. Dus als de tachograaf moet worden vervangen, moet ook de KITAS-sensor worden vervangen. Alleen wanneer enkel de KITAS-sensor defect is, kan deze separaat worden vervangen.
Bestuurders hebben geen nieuwe bestuurderskaart nodig
Alle chauffeurs die een Slimme Tachograaf gebruiken, hoeven hun chauffeurskaart niet te upgraden. Hun huidige kaart werkt prima in de Slimme Tachograaf. Het enige verschil is dat de extra gegevens die worden opgenomen (zoals de GPS-locatie) niet op de oude kaarten kunnen worden opgeslagen. De chauffeurs die hun kaart moeten vernieuwen, krijgen een nieuw type kaart die deze gegevens kan opslaan. Deze nieuwe generatie kaarten zijn achterwaarts ‘compatibel’, dus ze werken ook op alle eerdere soorten digitale tachografen. Alle chauffeurskaarten blijven 5 jaar geldig.
De bedrijfskaart is 5 jaar geldig in plaats van 2 jaar.
Net als de chauffeurskaart zijn de nieuwe bedrijfskaarten 5 jaar geldig in plaats van 2 jaar.
De totale kosten van de tachografen zullen stijgen
Met de verbeterde beveiliging van de hardware-infrastructuur hebben de tachograafwerkplaatsen hun kalibratieapparatuur geüpgraded en geïnvesteerd in trainingen om gecertificeerd te worden voor het werken aan de nieuwe tacho. Ook heeft de nieuwe infrastructuur van KITAS en tachograaf tot gevolg dat vervanging van de tachograaf automatisch vervanging van de KITAS-sensor met zich meer brengt. Beide zaken zullen uiteindelijk leiden tot meer totale kosten.
Datagebruik en privacy
Alle geregistreerde gegevens die voor of tijdens een controle langs de weg worden verkregen, kunnen privacy gerelateerde gegevens bevatten. Het is goed om te weten dat deze gegevens alleen kunnen en mogen worden gebruikt voor de duur van de eigenlijke wegcontrole en binnen 3 uur na de controle moeten worden gewist, tenzij er duidelijke aanwijzingen van misbruik of fraude zijn.
Transportbedrijven die met Slimme Tachografen werken, zijn verplicht om hun vrachtwagenchauffeurs formeel te informeren over het feit dat deze externe controle langs de weg mogelijk is.
ITS opent deuren naar integratie
Met de nieuwe ITS-interface (Intelligent Transport Systems) kunnen bedrijven voertuiggegevens of andere gegevens delen met systemen van derden. Bijvoorbeeld, downloadsystemen, boordcomputers en mobiele apps. Deze functie opent deuren naar krachtige integraties voor nu en in de toekomst.
En hoe zit het met automatische boetes?
Met de nieuwe DSRC-functie is het mogelijk om ook automatische boetes in te voeren. Hoewel dit theoretisch mogelijk is, heeft de EU besloten om dit uit te stellen. Voorlopig…